5 TING SOM ER BEDRE I HJEMLANDET ENN I NORGE

Categories Livet som det er

 

Her kommer jeg med nytt innlegg om kulturforskjeller. Jeg vet at dette kan være triggende for noen, men siden jeg ofte får kommentarer om at jeg “bør flytte hjem” dersom jeg ikke liker noe her, selv om jeg bor her i nesten 20 år og Norge er blitt mitt “hjem” på en måte, så tenker jeg å skrive om ting jeg skulle ønske var bra her, men som er faktisk bedre (etter min mening) i hjemlandet.

Her kommer min liste:

1. døgnåpne matbutikker og søndagsåpne kjøpesentre: 

Det er veldig praktisk og godt, man kan dra på shopping på søndagen når man faktisk har tid, og man kan kjøpe mat når man kommer hjem sent fra jobb

 

2. utvalg på butikker

I Norge er utvalget begrenset, i Russland får man kjøpe veldig mye (selv nå når det er sanksjoner), siden det er mange produsenter, stor konkurranse og det er veldig mye variert mat på butikkene. i Norge er det kun få store bedrifter som leverer mat til butikkene og derfor utvalget er noe begrenset. Men man kan alltid handle på utenlandske butikker da

 

3. varierte aktiviteter for barn og ungdommer

Det er veldig mange forskjellige aktiviteter for barn og ungdommer i hjemlandet. Her i Norge er det som regel musikk, dans eller idrett, mens i hjemlandet er det kulturelle ting, språk, kunst og mye mye annet, noe som jeg ikke kan nevne en gang. Bare man har penger nok. Det er også flere aktiviteter for barn i helga, igjen, når man har penger nok.

 

4. høyere utdannelse

Det er høye krav på skole og universiteter i hjemlandet, noe som gjør kvalitet på utdannelsen mye høyere. Jeg var litt overrasket over hvor lett det var å studere her kontra i hjemlandet.

 

5. estetisk medisin og medisinsk hjelp

Her er det flere ting som er bedre: kosmetiske prosedyrer som ikke finnes i Norge enda, kvalitet på behandlinger som er bedre (grunnet mer erfaring), fertilitetshjelp som er mye mye verre i Norge grunnet restriksjoner fra politikere, medisinsk hjelp når man betaler. Dersom man ikke har penger får man ikke gratis hjelp som her i landet, derfor er det sannhet med litt restriksjoner.

 

Her var det min liste. Kanskje dere kan kommentere flere fordeler og ulemper:)

Klem fra meg,

signature lena

 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “5 TING SOM ER BEDRE I HJEMLANDET ENN I NORGE

  1. Første punktet er eneste jeg har noe å si om. Det kommer litt an på hvor du bor hen i landet. Her i Oslo er det døgnåpne matbutikker. Ikke ALLE så klart. Men finnes noen rundt om kring i byen. Og vi har også søndagsåpne klesbutikker her jeg bor, på Grunerløkka. Ikke senter, nei, men små morsomme klesbutikker 🙂

  2. Kjempeinteressant å høre om kulturforskjeller! Det er lett å tenke at landet man bor i er verdens beste, og nordmenn kan være navlebeskuende. Ingen tvil om at Russland har større mangfold på alle fronter, og bedre kvalitet på mye. Norges fremste kvalitet er kanskje demokrat og (forholdsvis) jevn fordeling av rikdommen.

  3. Punkt 1 til 3 dreier seg om at Russland er et litt større land enn Norge. Jeg har vokst opp i Sverige (de er litt flere innbyggere enn det er i Norge). Det er, og har alltid vært, langt større utvalg av varer i svenske butikker. Det er ganske enkelt fordi det er flere som bor der. Da er det lettere å få solgt større variasjoner av varer.

    Men i tillegg så er problemet det at dagligvarebransjen styres og eies av noen få. Disse samarbeider for å holde konkurransen nede, slik at de selv kan hente inn ganske store fortjenester.

    NorgesGruppen (Kiwi, Meny, Spar, +++) gikk med 1,62 milliarder i overskudd første halvdel i år. Så hvis du lurer på hvorfor dagligvareprisene er blitt så høye… Vel.

    Sitat:
    Norges desidert største dagligvareaktør legger onsdag frem halvårstallene. Og tallene viser at resultatet før skatt endte på 1,62 milliarder.
    https://www.nettavisen.no/okonomi/norgesgruppen-vi-bidro-til-a-dempe-prisveksten-pa-mat-og-drikke/s/5-95-1295434

    Ønsker du å få med deg mer om hvordan butikkene driver her i Norge så anbefaler jeg deg virkelig! å følge med på:
    https://www.facebook.com/AndersNordstadBlogg/

    Det samme gjelder for øvrig når det gjelder helsevesen. Større befolkning, litt større land enn Norge, gjør at det er lettere for helsepersonell å få erfaring. Men med det sagt, i Sovjet brukte de vaksine ganske lite. Visste du det? I stedet brukte de bakteriofag-terapi i stor grad. I dag begynner Vesten å bli interessert i denne behandlingen mot sykdommer som ble brukt på 60-70-80-tallet i Sovjet.
    https://www.economist.com/science-and-technology/2023/05/03/western-firms-are-becoming-interested-in-a-soviet-medicine
    (Lang og sikkert kjedelig tekst – essensen er at bedrifter i Vesten ønsker å benytte seg av den behandling som eksisterte i Sovjet)

    Utdanningen er annerledes i Russland. Der kan en ta eksamen på ny hvis en ikke består. Her i Norge er det bare to sjanser, så må en ta hele året på ny igjen.
    Jeg er nysgjerrig på, du kanskje kan svare på, er det mye teori i Russland? I Norge er det ekstreme mengder teori, lite praksis. Jeg nevnte at jeg har vokst opp i Sverige. I Sverige er det mye praksis, lite teori. Ikke “ingen teori”, men lite jevnført med Norge. Der lærer elever langt mer gjennom erfaring.

  4. Selv om jeg aldri selv har jobbet innenfor varehandelen, så må jeg personlig si meg helt uenig i ditt punkt 1. Jeg unner de som jobber på butikk å ha søndagsfri og fri på kvelden/natten. Rett og slett tid til å være sammen med sin familie og ha tid til hobbyer slik andre i 9/4 jobber kan. Mange studenter jobber i butikk ved siden av studiene, de trenger søvn før neste skoledag. Mange er alenemødre og har sikkert store nok problemer med å få barnepass kabalen til å gå ihop, Takk og pris for at det ikke er nattåpne butikker og at søndag og helligdager fortsatt er fridag for folk flest her i landet (unntatt noen viktige yrker hvor det må være bemanning 24/7) og måtte det forbli slik til evig tid sier jeg.

  5. Hei:) Veldig enig. Mennesker er generelt varmere i Russland, og hjelper mye hverandre. Min erfaring rett og slett. Og en ting til-den gleden han har når man prater sitt eget språk. Vil gjerne flytte tilbake, og håper den dagen kommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.