3 TING JEG VIL ALDRI GJØRE MOT MEG SELV IGJEN

Categories Hverdagen

 

Siden jeg begynte å sette meg selv først, ble jeg kvitt mange stygge uvaner som var ikke så sunne for meg selv. Her er noen av dem.

Jeg kommer aldri til å gjøre dette mot meg selv:

Rakke meg selv ned

Dette var så vanlig for meg før. Jeg rakket ned på meg selv både med ord og tanker, nesten hele tiden. Jeg brukte også å skjelle meg selv ut med min indre stemme om jeg har gjort noe “galt” eller “dreit meg ut” og andre situasjoner som jeg mente jeg ikke mestret. Nå sluttet jeg med dette og kommer aldri til å gjøre dette igjen.

 

Prøve å endre meg selv for å passe inn

Dette var veldig fristende før, spesielt med tanke på at jeg er utenlandsk og det forventes at man skal tilpasse seg, var det enkelt å ty til sånt. Dette var veldig destruktivt, fordi jeg fokuserte stadig på det jeg ikke kan istedenfor å fokusere på det jeg kan og liker og utvikle dette. For eksempel, fokuserte jeg på det at jeg ikke kan sykle og derfor må lære meg, at jeg ikke liker å løpe og derfor må lære meg, for å være som norske aktive jenter. Så glemte jeg at jeg kan mange andre ting, som litteratur, musikk, å skrive, lage mat og studere psykologi, og mange andre ting som jeg kan veldig godt. Dette handler ikke om å endre seg selv, men heller finne folk som vil sette pris på disse egenskaper.

Dette er noe jeg skal aldri drive med igjen. Jeg vet om mine sterke sider og de har jeg mange av!

For å passe inn trenger jeg ikke å endre meg selv, jeg trenger bare å være velkommen og invitert.

Føle skam for å være meg selv

Det er ikke en eller to ganger har jeg følt skam over å være meg selv. Jeg tror mange utlendinger i Norge kan signere på dette. Denne skammen var sterk spesielt når jeg fikk høre følgende ting :” jeg bryr meg ikke over at du er såret, det er slik vi gjør det her i Norge”, “hvis du ikke liker det så kan du reise tilbake” osv.

Den følelsen var så intens at jeg opplevde å nesten hate meg selv mange ganger. Jeg som er full av emosjoner og sterk empatisk, følte meg ikke bra nok fordi jeg var ikke så rolig og behersket som nordmenn. Eller fordi mine tradisjoner og vaner var ikke som her i landet.

Nå vet jeg at jeg skal aldri føle disse følelsene. Jeg er meg selv. Med mitt opphav og min sjel og emosjoner. Om jeg skal føle meg dårlig for noe en gang så kanskje kun om jeg gjør noe vondt mot noen, ikke for å være meg selv.

Har du lignende liste ? Hva står på din?

signature lena

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.