5 FORDELER MED Å FÅ BARN

Categories Mammalivet

mamma

 

 

 

Denne artikkelen er inspirert av psykolog Marina Komissarova som jeg studerer akkurat nå mens jeg har tid i denne sommer-“pause”. Marina skriver veldig mye om diverse ressurser i livet, og blant annet om familie ressurs.

 

Barna er en viktig ressurs i livet. Mange unge folk ikke innser dette siden barna krever investeringer som ikke lønner seg før barna blir større og du begynner å dra på årene. Derfor virker dette som ganske tungvint investering som ikke vil gi noe tilbake med en gang, slik som reiser, trening, arbeid. Om jeg kunne sammenligne så ligner det studier. Mange synes det er kjedelig å studere fordi man bruker masse tid og krefter og ikke får noe tilbake med en gang. Først merker du at du ikke har utdannelse er når du prøver å skaffe deg bedre jobber og taper mot dem som har “papirer”. Det er ikke obligatorisk med utdannelse for å leve et godt liv, men det er så mye bedre og enklere. Det sier de fleste. Jeg mener det er samme med barn. Her har jeg skissert fem fordeler med å velge å få barn:

 

Barna gir glede og lykkefølelse

Selv om det er veldig mange artikler og poster rundt omkring som forteller oss at barna kan gi masse stress og depresjon, så gir barna mye glede.  Man får endorifner av å se sine barn leke, sove eller føle en klem. Små barn ser også veldig søte ut noe som i sin tur booster lykkefølelse. Det finnes en hel rekke med forskning som viser at  eldre folk som fikk passe på småbarn daglig levde lengdre og følte seg friskere.

 

Barna gir samme følelser som sex og kjærlighet

Det er også veldig rart for meg at det er så få som nevner den intense følelsen som ei kvinne får under fødselen. Flere forteller at denne følelse veldig lik orgasmisk og flere sexologer nevner det faktisk at man kan oppleve dette under fødselen. Ellers føler man så sterk kjærlighet overfor sine barn  som ikke kan sammenlignes med noe som helst, Ingen kjærlighet kan måles med denne.

 

Barna gjør deg moden raskere

Det er ingen hemmelighet at mange folk tok helt andre valg i livet og ble modne raskere etter de fikk barn. Folk begynner å studere, jobbe og får masse motivasjon. Jeg personlig må si at det er takket være min frøken at jeg gadd å ta utdannelse ved siden av jobb i turnus og det å være alenemor. Dette var beintøft og om ikke for min datter som jeg ville gi bedre fremtid til så skulle jeg aldri klare dette. Det er jeg sikker på.

 

Barna motiverer deg

Barna er sterkeste motivasjon for alt: for å stå opp tidlig hver dag, for å passe på helsa si, for å få det bedre i livet. Dette er ingen tvil om.

 

Barna lar deg føle deg vellyket 

Det er et viktig punkt som mangle utelater, men det er kanskje fordi at dette høres ganske egoistisk ut. Men det er fakta: man føler seg vellyket når man har barn, spesielt om disse barna er gode mennesker. Det er en stor grunn til å være stolt.

 

Uansett, det å få barn bør oppleves, fordi at det går ikke an å forklare hvordan det er. For meg er det lik det å kunne forestille hvordan det er å dø, eller forelske seg, eller hoppe i havet. Du kan høre på andre, du kan lese, du kan tenke på dette, og du vet aldri hvordan det blir før du opplever dette.

 

signature lena

 

3 kommentarer

3 thoughts on “5 FORDELER MED Å FÅ BARN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.