5 FORDOMMER UNGE MØDRE MØTER

Categories Mammalivet

 

God dag

I dag vil jeg snakke om fordommer som unge mødre møter. Jeg har vært ung mor selv, og jeg så mye yngre ut også, så jeg kan bare bekrefte at unge mødre treffer på mange fordommer fra andre. Her er topp 5 jeg kom på og deler med dere:

ingen tar på alvor dine bekymringer

Jeg husker at jordmor skrev i kortet mitt at jeg var “hysterisk” fordi at jeg stilte for mange spørsmål og var ganske bekymret for barnet i magen. Dette skulle ikke skjedd den dagen i dag på min alder. For da er det visst helt normalt å være bekymret og viser bare at man tar ting på alvor.

 

 

alle mener det er for tidlig å få barn

Jeg fikk høre at jeg burde studere først, etablere meg og kjøpe hus. Dette tror jeg er ganske vanlig for unge mødre å oppleve. Barn trenger mye, så det at man får barn som student vekker ofte slike kommentarer. Jeg vil kommentere her at det er helt ok å studere og være mamma samtidig.

 

 

 

meg og mini i 2007

 

mange tror at dette var uplanlagt

Selv om jeg var gift så fikk jeg spørsmål om dette var “overraskelse” eller “uhell”. Dette er visst typisk å spørre når man er ung. Selv om min graviditet var planlagt og vi strevde en periode med å bli gravide, så valgte jeg å ikke kommentere dette og dette var ganske ubehagelig.

 

 

mange “føler synd” i deg

Jeg fikk mange kommentarer at “stakkars deg, du mister nå ungdomsårene og kan ikke dra ut, feste eller reise”. Jeg synes det er unødvendige kommentarer, og man mister nok ingen muligheter fordi man får barn. Senere når barna er store og du er fortsatt ung, kan du feste og reise så mye du vil. Noe jeg gjør nå.

 

 

man setter dine omsorgsevner under tvil

Jeg fikk høre flere kommentarer på det at jeg deltok i vann gymnastikk og gikk på fjelltur som gravid, at jeg tok baby med på reise og at jeg dro babyen med meg overalt. Jeg tenker at dette ikke kunne skje nå og slike kommentarer dukker opp oftest pga alder på mor, altså hos unge mødre.

 

Om du er ung mamma eller var ung mamma, så kanskje du kan dele dine erfaringer med fordommer, eller heller positive erfaringer.

 

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “5 FORDOMMER UNGE MØDRE MØTER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.