5 GRUNNER TIL JULE-DEPRESJON

Categories Livet som det er

jul

Jula er tiden for kos og lykkelige momenter for noen, mens for andre kan det være den verste tiden på året. Det finnes flere grunner til “jule-depresjon” og jeg skal skissere de som jeg vet om her. Jeg føler meg nedstemt akkurat nå og dette resulterer i økt søtsug og shopping, noe jeg prøver å begrense. Så vinterhalvåret ikke er beste tiden for min del.
Store forventninger
Man har veldig store forventninger i jula til seg selv, omgivelsene sine, livet og alt annet. Det hjelper ikke på at samfunnet presser så masse glansbilder på oss. Dette året strever jeg med å ommøblere og pusse opp stua og uansett hvor mye jeg holder på føler jeg at jeg ikke er helt fornøyd. Alle de interiørbladene gir meg ikke bare inspirasjon, men også forventninger. Til slutt bestemte jeg å satse på budsjett innredning og kjøpe minimalt med ræl, samt holde nøytrale toner for dette kan aldri slå feil ut.
Lite lys
Nettene blir lange og dagene korte, og dette påvirker hjernen negativt. Alle vet at man blir sløv og trøtt av lite lys og sol. Så det er ikke rart at sånt skjer rett rundt juletider. For noen hjelper det å kose seg med stearinlys. For meg er det noe som kan gjøre meg enda mer deppa, men jeg har merket i det siste at jeg begynner å bli vant til dette og klarer å kose meg med stearinlys når jeg spiser middag, frokost eller ser på film.
jul
 
Mye å gjøre
Som regel er det mye som skal gjøres i forbindelse med Advent og Jul: man skal vaske, rydde og lage mat. Man skal pynte og bake, og ikke minst delta i forskjellige aktiviteter. Dette er belastende og ikke rart at man føler seg overveldet og deprimert. Som regel er det dem i familien som står for organisasjon av alt som føler seg nedpå og irriterte.
Samfunnspress
Man føler seg nærmest presset til å være sosial i juletider. Det er ikke alle som klarer hyppig sosial omgang, og da kan man begynne å vegre seg og føle seg nedstemt. Det er ikke minst press til å ha perfekte forhold, perfekte familier og føle seg perfekt, noe som er ytterst få klarer å prestere.
jul
Økonomisk press
Jula handler om å gi og ta. Oftest handler dette om gaver, arrangementer, aktiviteter ol. Noe som innebærer bruk av penger. Har man dårlig råd fra før føler man seg som taper og klarer ikke å unngå å sammenligne seg med de andre. Dette er veldig deprimerende.
jul
Dette kan du gjøre for å unngå “jule-depresjon”:
 
– senk forventningene
– ikke gjør og planlegg alt alene
– vær flink å takke nei til sosiale aktiviteter dersom du føler at du trenger roe deg ned
– prøv å takke ja til hjelp fra andre, og ikke glem å hjelpe til selv
– ha fokus på det du allerede har fremfor å ha fokus på det du ikke har
 
 

Hvordan føler DU deg i vinterhalvåret?

 

 

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “5 GRUNNER TIL JULE-DEPRESJON

  1. Det er så viktig å kunne sette seg selv og egen trivsel i første rekke! – Ikke sånn at en skal være egoistisk i negativ forstand, men i betydningen at ens primære oppgave, faktisk er å ivareta eget liv og helse. – Og det hele tiden å stresse, samt sette andres ønsker, behov og forventninger over hva en selv orker og makter, er ikke å ivareta egen helse! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.