5 TIPS MOT HØSTDEPRESJON

Categories Blogg

 

Høsten er her for fullt, jeg kjenner dette skikkelig her i Stavanger: regn, vind og lave temperaturer kom for å bli. Jeg angrer ikke fordi at jeg var mye på stranda denne sommer og nøt været skikkelig. Jeg hadde nok tid for å nyte varmen. Dette er bra.

Høsten for meg betyr mer innetid, innekos, varm te og kakao, filmer og pledd. Men for mange forbindes høsten også med nedstemthet, eller “høstdepresjon” som mange kaller det. Man føler seg nedstemt og trist, og humøret er ikke på topp. I tillegg kan man føle seg litt slapp.

Her kommer det noen tips fra meg for å bedre denne tilstand:

 

Dans om morgenen

Jeg vet at ikke alle liker å danse, men alle kan! Sett på musikk og dans litt for å få stemningen opp. Dette hjelper meg hver gang, jeg tuller ikke.

 

Dyrk hobby

Dersom du ikke har hobby så kanskje det er på høy tid å finne seg en. Hobby hjelper på humøret og holder deg opptatt med noe slik at du ikke har tid til å deppe.

 

Trening

Ja, det er kjedelig og i dette været ønsker meg noe annet enn å trene, men det er faktisk beste måte å få energien opp på! Jeg må skjerpe meg der litt da jeg har fått meg abbonement på treningssenteret som jeg bør benytte.

 

Se på morsomme filmer

Når humøret er veldig dårlig hjelper det alltid på å se på noe morsomt. Det er veldig koselig og man glemmer at været er dårlig og kroppen savner sol og varme.

 

Spis næringsrik mat og vitaminer

Det som oftest forårsaker nedstemthet er mangel på vitaminer og næringsstoffer. Derfor er det lurt å spise god mat, grønnsaker og frukt og ha påfyll av vitaminer. Ta gjerne prøver og finn ut hva du mangler og trenger tilskudd av.

 

 

Hvordan håndterer du høstens nedstemthet?

 

signature lena

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “5 TIPS MOT HØSTDEPRESJON

  1. Gode råd inn mot høsten.
    Koselig med en hobby – og jeg strikker eller maler – eller gjør andre ting. Går mine turer og trener litt hjemme. Lytter til musikk – synger i kor – og elsker serier på tv 🙂 Og gå på kino.

    Lag deg en fin onsdag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.