5 TIPS TIL MER OVERSKUDD

Categories Livet som det er
lenalykke
Vinteren er på tampen, og jeg føler at disse siste månedene og vår-skifte i april er egentlig de verste. Noe verre enn selve mørke november. Hvertfall her på Vestlandet. Det stormer stadig og jeg føler meg som kokt potet. Altså slapp. Så jeg har gjort en del søk og funnet tips til mer overskudd i hverdagen. Her kommer min liste:
– Få nok søvn 
Det er det vanskeligste tipset noensinne fordi at til tross av vær og vind så har man masse, masse ting å gjøre i hverdagen og søvnen er oppskryt. Men samtidig er dette helt sant at sover du over 8 timer per døgn opplever du mer overskudd.
– Fokuser på det positive
Det er ikke så enkelt heller, men det er forskningsbevis (bl.a av forskere fra Berkeley i 2014) at optimister opplever mer energi og overskudd fordi at hjernen ikke dveler ved mange negative tanker.
– Spis riktig
Her frister det veldig å stappe i seg noe sukkerholdig og kvele på med kaffe, men realiteten er at du blir veldig sliten av slik kost og “rask” energi allerede på ettermiddagen når du fortsatt trenger overskudd. Som regel skjer dette rundt klokka 14:00 mens de fleste enda på jobb og har viktige gjøremål. Sats derfor på fiber, antioksidanter og naturlige energikilder slik som sitron, appelsin eller ingefær. Det hjelper veldig godt med ginseng, men vær forsiktig om du har for høyt blodtrykk.
– Slutt å krangle og diskutere
Konflikter tapper oss skikkelig for energi, og er man sliten er det lettere å komme i en konflikt. Slik får man egentlig “ond sirkel”. Mitt råd er å velge sine kamper. Jeg merker selv at de dagene jeg ikke krangler og diskuterer så mye så opplever jeg mer overskudd og energi.
– Vær snill mot deg selv

Når man jager og jager og jager flere ting og presser seg selv til det uendelige, er det vanskelig å oppleve overskudd. Vær snill mot deg selv, slapp av og ta pauser der du trenger, gi deg selv små fine premier og skryt.

 

 

signature lena

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.