7 OVERRASKENDE FAKTA OM DET Å VÆRE EN BLOGGER

Categories Blogg

hm mote lenalykke

 

Det å være en blogger assosieres hos mange med kos, morro og pissprat. Jeg er faktisk overrasket over folk som mener at det er veldig enkelt å være en blogger, eller tjene penger på bloggen. Her kommer det noen punkter fra meg som vil kanskje åpne øynene på at det er ikke så veldig enkelt som du tror:

 

Blogging tar mye tid

Mange tror at det er veldig enkelt: bare å skrive et par ord, laste ned bilder og voila, du tjener tusener

Hos meg tar det opp til 2-3 timer per dag dersom jeg poster mellom 1-2 artikler på bloggen, og en post på Instagram i tillegg

Man må tenke, skrive, rette, ta bilder, laste dem opp, redigere mm

Dette tilsvarer deltidsjobb i ca 50% hos meg

 

Det er ikke lett å tjene på bloggen

Noen gjør det ja, men da må man være skikkelig god, treffe riktig auditorium og være populær

Det finnes flere tusener bloggere i Norge, men knapt noen hundre kan leve av å blogge

Som regel blogger man ved siden av mer forutsigbar, fast jobb, eller har en partner som sikrer inntekt

 

 

Bloggere sees ned på 

Jeg vet ikke hvorfor, men mange misliker bloggere og ser på dette som useriøs karriere

Når jeg ser hva enkelte gjør i sosiale media så forstår jeg dette godt

Jeg for min del er veldig glad for at jeg har solid utdannelse og bra jobb,

Fordi at bloggen vil forbli deltidsjobb/hobby for meg mest sannsynlig

 

 

 

Det er ikke lett for familien

Noen har familie som synes det er stas med utlevering og eksponering, men for de fleste er det ganske belastende

Det er ikke bare bare å ha et familiemedlem, kjæreste, mor eller far som bruker mye av tiden sin på bloggen,

som ta bilder av maten før den spises, eller som dokumenterer alt familien gjør

Generelt er det ikke så lett å være sammen med et offentlig person, spesielt når man bor på et lite sted og i et land som Norge hvor Janteloven ruler

 

 

Du får aldri ta pauser

Lever du av bloggen må du levere uansett hva

Der en får fri fra jobb når man er syk eller det skjedde noe i livet, så får bloggeren ikke fri

Man skal levere hver dag for å holde seertallene oppe og tjene penger for brød med smør på bordet

Så den såkalte “frihet” som mange misunner bloggere eksisterer så vidt: du har aldri fri i realiteten

 

 

Du må alltid finne på noe

Selv om du er syk, lei, lat eller ikke i humør,

Når du kranglet med typen eller har det kjipt hjemme.

Du må alltid finne på noe underholdende, lage mat, dele meninger, vise mote mm

Dette er ikke så enkelt som du tror

 

 

Du har mye ansvar

Selv om kanskje du ikke alltid føler dette

Alt du deler kan potensielt påvirke folk der ute

De som leser deg

 

Det som jeg synes er veldig kjekt med bloggen er nemlig det siste punktet. Det at jeg kan bidra til noe fint, eller bidra til at folk stopper opp og tenker litt

 

Hva synes du er spennende/utfordrende med blogging?

 

signature lena

 

4 kommentarer

4 thoughts on “7 OVERRASKENDE FAKTA OM DET Å VÆRE EN BLOGGER

  1. Hei🙋🏼‍♀️ Bra innlegg om blogging. Veldig fint at du gir oss innblikk i hvordan det egentlig er. Jeg er også blogger. Jeg skriver ikke for å tjene penger, men for at det er moro. Starta høst 2018, men hadde pause fra april 2020 til desember i år. Fant plutselig inspirasjon til å starte opp igjen🤗Ha en fin kveld😀

  2. Jeg skriver heller ikke for å tjene penger, det er mer som å skrive dagbok fra en lang reise, mest for at familie og venner kan følge med oss. Men jeg hadde jo ikke takket nei til å tjene penger på det 🙂 Og ja, det er mye jobb!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.