7 VANSKER JEG OPPLEVER AV OG TIL

Categories Livet som det er

 

God kveld

For en stund siden har jeg skrevet om vansker jeg opplever daglig  grunnet konsentrasjonsvansker. I dag vil jeg skrive om vansker jeg opplever av og til. Dette betyr at konsentrasjonsvansker ikke skaper store utfordringer i hverdagen, siden jeg klarte å kompensere, men kan av og til komme på overflaten og skape enkelte vanskelige situasjoner.

Kanskje noen vil kjenne seg igjen, men det er bare mine opplevelser og folk med konsentrasjonsvansker er like ulike som folk ellers.

 

Vansker med å forstå sosiale situasjoner

Jeg synes at jeg er ganske flink sammenlignet med hvordan dette var for meg i barndommen og ungdomsårene. Da hadde jeg store vansker og hadde veldig få venner. Jeg skjønte ikke sosiale regler av og til, kunne si noe som ikke passer inn og kunne reagere slik som ikke vanlig for de fleste. Jeg må innrømme at dette er veldig vanskelig og sårt, men når man vet årsaken så er dette mye lettere å akseptere og lære seg. Nå kan det hende at jeg blir fortvilt, ikke glem også at jeg bor i et miljø som jeg er ikke vant med siden barndommen, og sosiale regler i dette landet er forskjellige fra mitt hjemland. Så av og til opplever jeg at jeg trenger å sette meg inn i sosiale situasjoner eller at jeg misforstår dem.

 

 

Vansker med å sortere emosjoner

Det kan være vanskelig for meg å skille mellom sinne og frustrasjon, glede og uro, ro og apati. Jeg føler meg mest i harmoni med mine følelser nå når jeg er såpass voksen, så disse vanskene er veldig sjeldne for meg, men det kan hende det skjer. Da jeg var mye yngre var det ganske vanskelig. Jeg vet ikke hvor mye dette skyldes konsentrasjonsvansker, fordi jeg ser at veldig mange mennesker ikke forstår sine emosjoner.

 

 

Vansker med å takle rot

Jeg hater rot. Jeg er ryddig person av meg, men på min egen måte: for eksempel, kan jeg ha det veldig rotete i kjøkkenskapet, men veldig ryddig i stua. Generelt liker jeg orden. Dette hjelper meg å holde holdet “i orden” også. Men jeg kan godt takle rot i en periode, eller når jeg er på ferie eller på besøk. Generelt elsker jeg å rydde og har det pent rundt meg, så dette vet jeg ikke om det er vanske eller bra egenskap.

 

 

 

 

Vansker med å knytte meg til folk

Det er slik for meg at enten knytter jeg meg for mye til person, eller for svakt. Det tok meg halve livet for å finne ut hvordan er det som er “normalt”. Dette ofte førte til mye “drama” i relasjoner, vennskap og forhold, så det er ganske kjipt å ha slike vansker. Som sagt er jeg voksen nå og det er bedre, så dette skjer av og til. Jeg føler at jeg er veldig knyttet til min familie, men dette er vel ikke unormalt.

 

 

Vansker med å finne ro

Det er fortsatt noe jeg ikke skjønner meg på. Folk sier de finner ro i meditasjon, av å sitte og stirre på TV hele kvelden, av å sitte med kaffekoppen på et fjelltopp, av yoga., av floating og av å høre på podkast. Jeg finner ikke ro av noen av disse tingene. Meditasjon er visst verst. Jeg klarer ikke å konsentrere meg om å meditere. Jeg klarer ikke sitte i ro på sofa og stirre på TV (med mindre jeg koser meg med typen eller får massasje, taster på telefon samtidig eller skriver). Jeg fikk panikk på floating og klarte ikke å ligge der i ro. Jeg klarer ikke å sitte timevis på fjell og kikke utfor. Så jeg finner ikke ro av “vanlige” ting, men jeg finner ro på min egen måte.

Jeg finner ro av å : vaske opp, støvsuge, vaske huset, gjøre hudpleie, gjøre aktiv yoga, gå meg en tur, få massasje eller sitte og snakke med noen.

 

 

Vansker med å gjennomføre planer

Jeg elsker å planlegge og planlegger ganske mye. Mitt problem er at jeg kanskje planlegger FOR MYE på en gang. Dette fører ofte til at jeg ikke gjennomfører planene mine, eller at gjennomføring tar lang tid. Som regel får jeg til absolutt alt jeg setter meg som mål, men dette tar tid så absolutt.

 

 

Vansker med å se mine egne begrensninger

Dette gjør at jeg får ofte kommentarer om at jeg drømmer om “det umulige”, eller at jeg kommer til å knekke, ikke takle det, ikke klare det mm. Som regel går det greit.

Jeg vet ikke hvor mye jeg “lider” av denne vansken. Det er veldig bra å ikke tenke på muligheter fremfor begrensninger, men det er ikke kjekt å stå inne i en vanskelig situasjon og innse at du tok deg vann over hodet. Men som regel går det greit og jeg får ting til.

 

Håper denne lista var til hjelp og du føler deg mindre alene,

Vi klarer oss og vi er fantastiske alle sammen med våre forskjeller og unike egenskaper.

 

Klem fra meg,

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “7 VANSKER JEG OPPLEVER AV OG TIL

  1. Vi sliter alle med et eller annet. Jeg har mest vansker med at jeg GRUER MEG for mye til ting. Litt for høye skuldre i forhold til jobbrelaterte greier. 😮

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.