Å SETTE SEG SELV FØRST

Categories Hverdagen

 

På tirsdagen når min ferie startet, gikk jeg ut for å spise deilig lunsj på Sirkus Renaa i Stavanger. Jeg bestemte meg for å unna meg diverse opplevelser i ferien,så dette gjør jeg.

Siste året har jeg lært meg skikkelig å sette meg selv først.

Å sette seg selv først betyr å velge seg selv i alle situasjoner i livet. Kanskje dette kan trigge andre. Kanskje mister man noen i sitt liv (dette har jeg erfart), men det er mye bedre å miste noen enn å miste seg selv.

Hver dag spør jeg meg selv hva er det jeg vil i dag? Så prøver å få til det jeg har behov for.

Det er klart at man har også forpliktelser og må gjøre ting man kanskje ikke helst ønsker, men det bør ikke være 90-100 prosent av dagene våre.

Denne tirsdagen ønsket jeg meg avslapning, god kaffe og rett og slett å bruke penger og tid på å kose meg: sitte på kafe, snakke med bestisen, se på folk spasere forbi, ikke stresse meg noen steder, glemme tid og alle forpliktelser og mas. Dette var rett og slett himmelsk.

 

 

 

Ofte klarer ikke vi sette oss selv først, og det finnes flere grunner til:

  • mange av oss ikke vet hva vi egentlig vil. Man vet ikke og man følger bare vanlige daglige rutiner. Det hjelper å stille seg selv spørsmål: “hva jeg vil akkurat nå?” og gjøre dette flere ganger daglig
  • samfunnspress er sterk og folk som prioriterer seg selv oppfattes ofte som egoistiske og selvopptatte. Disse kvalitetene fremstilles også som utelukkende negative, siden dette ikke tjener samfunnet, mens det er ikke så negativt og trenges for å overleve og beholde psykisk helse

 

 

Setter du deg selv først?

 

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “Å SETTE SEG SELV FØRST

  1. I mange sammenhenger : Ja. I andre sammenhenger er det andre jeg setter først. Det ser ut som du koser deg 🙂 Vel fortjent 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.