Har foreldrene rett til å bestemme over kroppen til barna sine?

Categories Mammalivet

Foto: Unsplash

Jeg leser nå i KK at en kjent skuespiller Hillary Duff fikk masse prep for at datteren på noen få måneder har fått hull i ørene. Det ble en skikkelig diskusjon på Facebook. Hvor tidlig kan barn få hull i ørene? Kan foreldrene bestemme selv noe sånt?
Personlig så har jeg utrolig ambvialent forhold til øredobber og hull i ørene. Det at prosessen forbindes med smerter, man merkes for livet og det at det er stort sett kvinner som får hull i ørene gir meg assosiasjoner med stempling av dyr. Rett og slett. Jeg tok valget selv i alderen av 23. Da hadde jeg en ganske stor krise i livet og ville gjøre noe drastisk. Så jeg gikk og tok hull i begge ørene. Påfølgende uke slet jeg skikkelig med betennelse og smerter og angret grovt på det jeg har fikset i stand på meg selv.
Mine foreldre har alltid respektert mine grenser og det at kroppen min tilhører bare meg. Dette er jeg takknemlig for. Jeg fikk velge selv, og skulle jeg angre så er det bare meg å skylde på. Jeg valgte å ikke ta hull i ørene på datteren min. Det er hennes kropp og jeg har ingen rett å bestemme over den. Jeg føler at det er litt trist når jeg ser mammaer si at de kan bestemme slik. Det å utføre noe innrep på barna bør bunne i behovet for helsehjelp eller noe som kan heve livskvalitet. Ikke for å pynte barnet til voksnes stolhet og ære.
Jeg tviler sterkt på at en åtte måneder gammel baby har nytte og forståelse av å bruke øredobber. Heller noe helsefremmede effekt.
Så mitt svar er nei. Foreldrene har ikke rett å bestemme over kropper til barna sine. Så nei til øredobber på babyer.
Hva er deres mening?
XOXO Tastaturheks

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Har foreldrene rett til å bestemme over kroppen til barna sine?

  1. Enig med deg. Her var det en nå nedlagt gullsmedforretning der man tok hull i ørene før i tiden. De hadde en enkel regel: Barn skulle være så store at de samtykket, men minst 5 år gamle, og de tok seg en liten prat på egen hånd med barnet med forelder på veldig god avstand for å sikre at det var barnets eget valg og ønske og ikke foreldrenes. Det synes jeg var veldig klokt den gangen min datter begynte å mase. Hun var nesten 7 år da. Helt begeistret var jeg ikke, men jeg ønsket heller ikke å være altfor firkantet streng.
    Man kan ikke la foreldre bestemme absolutt alt. Jehovas vitner er f.eks imot blodoverføringer og transplantasjoner. Da må myndighetene gripe inn dersom det dreier seg om barnets liv og helse.

    1. Helt enig. Skjønner ikke foreldre som vil stikke hull for å pynte barn. Prøver å forstå, men det går ikke inn i hjernen min. Man kan jo pynte seg selv isteden

  2. Har ikke tenkt veldig over det…men syns det må være veldig greit å vente med hull i ørene til barn kan velge selv..kan jo bli en del plager og verk og sånt også :)) Husker jeg fikk ikke lov da jeg skulle stå til konfirmasjon en gang..men så kjøpte ei tante øreringer (til hull )i gave til meg og da “måtte “jeg jo få lov..hehe.. Fint å dele litt tanker om slik..selv om ikke alle er enige om hva som er riktig :)) Ønsker deg en fin morgendag <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.