BARNEBOK MED VOLDSEPISODER

Categories Mammalivet
barnebok
I går så jeg et innlegg i en Facebook gruppe. Ei fortvilet mamma spurte om det var normalt med voldsepisoder i boka som var beregnet til tre-åringer. Jeg tok en titt og følte at jeg måtte le og gråte samtidig.
barnebok
barnebok
barnebok
Boken inneholdt korte rim som inkluderte tall som var ment som morsomme små historier med en dæsj av svart humor. Men det ble grøss enkelt og greit. Blod som spruter og bena som ble knekt, kropper som ble partert. Alt dette i ei bok for småbarn.
Illustrasjoner var ikke noe bedre og skulle sikkert vekke et smil hos tenåringer, men for treåring kan det være utrolig traumatiserende vil jeg tro.
Der satt jeg i tvil som mamma og pedagog. På den ene siden så fortalte vi slike “grøsserhistorier” til hverandre da vi var barn selv. På den andre siden er det litt i overkant for så små barn som treåringer er. Så små barn ser ikke forskjell på det som skjer i virkeligheten og det som står på papiret. Kanskje kan de bli skremte til og med, eller lei seg? Uansett tenker jeg at det er ikke veldig smart å lage noe slik til så små unga da.
Hva synes dere om innholdet? Bør boka bli forbudt?
signatur

 

4 kommentarer

4 thoughts on “BARNEBOK MED VOLDSEPISODER

  1. Tror mange treåringer skjønner mye og kan skille en god del mellom fantasti og livet, men treåringer er like ulike som alle andre og noen vil synes at dette er skummelt eller ekkelt. Da kan foreldre ta ansvar for det og hjelpe barnet gjennom det som er skummelt eller ta vekk boka og finne den fram senere.

    Og så utrooolig stilig skjørt! 😍😍😍
    Ha en fin kveld!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.