Nei, jeg bruker ikke clickbait på bloggen. Burde jeg?

Categories Blogg
Forrige uke ble jeg beskyldt kraftig for å bruke Clickbait på bloggen for å skape reaksjoner hos leserne, noe som resulterte i drama og personlig angrep på meg på Facebook. Altså, jeg smiler av folk som kaller clickbait for alt som har som mål å fremme poeng eller forsterke budskapet i teksten, Alle aviser, magasiner, TV og bøker bruker dette. Mens Clickbait handler om å servere til leserne noe overskriften ikke samsvarer med, Eller noe som bli skikkelig overdreven.
Nylig har jeg sett innlegg hos toppblogger som het “Ikke gravid lenger”. Når man ser en slik overskrift kan man tenke seg at dette handler om hennes egen graviditet, eller hvertfall om spontanabort. Men innlegget handlet om at søsteren hennes har fått barn og dermed er ikke gravid lenger. Slik kan vel kalles for Clickbait. Jeg ser ingenting galt i dette, siden bloggere lever av å skrive og trenger at flere klikker inn på bloggen sin.
Jeg lever av fast stabil jobb og skriver som hobby. Derfor avhenger jeg ikke av klikk for å ha brød på bordet, og dermed trenger ikke noe clickbait. Men det var med vilje jeg kalte bloggen min slik den heter nå. Jeg elsker å være direkte og ærlig, og sterke overskrifter er noe man må regne med når man kikker på bloggen min. Sånn er det bare.
Men kanskje jeg bør være flinkere å bruke clickbait og mer privat drama for å skaffe meg trafikk?
Hva synes dere?

 

 

XOXO Tastaturheks

8 kommentarer

8 thoughts on “Nei, jeg bruker ikke clickbait på bloggen. Burde jeg?

  1. Jeg har også sett noen som bruker såkalt “clickbait”, som du sier. Hvis de stadig gjør det, blir det til at jeg ikke gidder å gå inn på den bloggen lenger. Jeg prøver selv å lage en interessant overskrift som skal fenge, men mener selv at det alltid stemmer med innholdet 😉

  2. Heller 10 lesere som klikker seg inn fordi de får det overskriften lover, og leser den med interesse enn 1000 klikk som rygger straka vegen ut igjen i det det går opp for dem at de har blitt ‘lurt’.
    Ja, jeg har valgt ‘the hard way’, uten hverken reality-deltagelse som skyter en rett inn på topp 10 eller clickbaits for å øke antallet registrerte klikk. Bloggen vokser gjevnt og trutt, dog i et rimelig bedagelig tempo sammenlignet med de som har og/eller benytter seg av en eller annen ‘snarvei’ opp og frem. Men det spørs nok alikevel om det ikke er denne gamle, gode greia med å jobbe seg frem til det som skal oppnås som lønner seg i det lange løp, tross alt. Dessuten er det jo greit å ha integriteten noenlunde på stell også (hehe)

    1. Du skriver SYKT bra!!! Jeg savner kanskje mer sånne dollete motebilder hos deg (det selger, dessverre), men det du skriver er sykt sykt bra. Liker stilen din og. Jeg kunne anbefalt deg å debattere mer i aviser m.m. leser deg alltid med glede

  3. Clickbait blir fort slitsomt i lengden. Overskrifter skal jo helst være beskrivende for teksten så en har en ide om hva en faktisk er i ferd med å lese. Skaper overskriftene engasjement er jo det bare helt supert 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.