DETTE ER VIKTIG Å SNAKKE OM

Categories Hverdagen

høsten

Nå vil jeg ta opp et tema på bloggen som jeg synes er veldig viktig å snakke om. Høstdepresjon. Det er ganske vanlig å føle seg noe deppa nå på høsten, når det blir kaldt, mørkt og regn pøser ned. Alt man vil er bare å krype under dyna og gå i dvale. Det er helt vanlig å føle. Trust me.
Men samfunnet vårt er laget slik at vi forventes å alltid prestere og være glade og effektive til enhver tid. Høsten som sommeren. Om sommeren er det lyst og varm, man er lykkelig og får masse lykkehormoner av sol og varme. Det er vanskelig å skaffe seg i mørket og kulde med mangel på vitamin D som er kronisk hos nordiske folk.
høsten
Derfor tenker jeg at det er helt normalt å føle seg nedfor nå i november.
høsten
Her er noen tips fra meg om hva som kan hjelpe på:
– skaff deg god belysning hjemme (gjerne dagslys lampe)
– ta tilskudd med vitamin D /tran
– gå turer, tren, ha sex (alt dette hjelper på å frigjøre endorfiner i kroppen)
– spis frukt og grønnsaker
– ta gjerne en blund midt på dagen (15-30 minutt)
– drikk grønn te (som inneholder koffein lignende stoff, men er sunnere enn kaffe)

 

 

 

Hvordan kurerer du høstdepresjon?

 

 

signature lena

6 kommentarer

6 thoughts on “DETTE ER VIKTIG Å SNAKKE OM

  1. Jeg liker denne tiden av året. Men sikkert flere som blir nedstemt også. Man kan bli litt trøtt på kveldene når det er mørkt. Jeg har vært trøtt rundt fem.. Men kanskje mer belysning hadde hjulpet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.