DETTE SKULLE JEG ØNSKE…

Categories Hverdagen

tastaturheks

 

 

I dag kommer jeg på tanker som Gry satte i hodet mitt i går. Hvorfor er dette slik at man blir dømt utifra alder i samfunnet? Det jeg skulle ønske er egentlig at vi ikke skulle hatt noe alder i det hele tatt. Eller kanskje en enkel deling når det gjelder alder, uten så harde grenser på hva man kan/ikke kan i bestemt alder, eller hvordan man MÅ se ut.

 

Fordi det er slik  i samfunnet nå at det forventes at man oppfører og kler seg tilsvarende alderen, og det forventes at man ikke gjør det man ikke “bør” gjøre i bestemt alder. De på 18 ikke bør få barn enda, de på 40+ ikke bør få barn fordi det er “for gammelt” og mange andre tilsvarende tull og tøys. Hvorfor har vi slike “regler” det vet jeg ikke ærlig talt.

 

For meg er alder bare et tall, ikke noe mer. Såklart i fornuftige rammer. Men til syvende og sist har vi alle minst tre aldre: kronologisk alder (det tallet man har i sitt pass), biologisk alder (hvordan vi ser ut, helsa og form) og psykologisk alder (hvordan vi føler oss). Dersom disse aldrene ikke stemmer da kan man få et problem: vil samfunnet akseptere at man oppfører seg ikke tilsvarende sin “passalder”?

 

Hva om vi ikke hadde noe bestemt alder, men baserte våre konklusjoner på hvordan man ser ut eller oppfører seg?

Hva tenker dere om saken?

 

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “DETTE SKULLE JEG ØNSKE…

  1. Alder ER bare et tall for å kunne identifisere seg med ID for å kunne reise, ta ut penger i banken og sådanne ting.. med unntak dette med barn, for er det ikke en risiko for kvinner å få barn når man er over/under en viss gjennomsnittlig alder? Og en risiko for barnet?

    1. Det er risiko i alle aldre å få barn. Men ja, etter 40 øker risiko for ting og tang og genetiske avvik, derfor gruer jeg meg selv om min biologiske alder er yngre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.