ENDELIG SKJEDDE DETTE!

Categories Hverdagen

kviser

I dag trodde jeg ikke mine egne øyne: jeg åpnet Facebook og oppdaget mote-modell med helt vanlig menneskelig hud. Hun strålte og hadde fin sminke på, og huden hennes hadde porer og kviser, som hud til hvilken som helst jente midt i syklus. Ja, ikke fortell meg at unge fertile jenter ikke får kviser. Det gjør dem nesten alle. Også unge kvinner får det avhengig av syklus dag.
asos
Takk, Asos
kviser
meg selv som slet med kviser mer enn halve livet
Men i det man åpner et blad eller en moteside så popper det opp perfekte fjes her og der. Med huden uten porer, kviser og rynker. Som porselen dukker. Der sitter du og føler deg crap, spesielt om du er under 20 og er for kritisk til seg selv.
Så nå kommer det lovverk som krever at alle influensere, bedrifter og reklamebyrå skal opplyse at de brukte photoshop ved reklame av sine produkter. Dette synes jeg er bra og rettferdig. Endelig kanskje får vi se naturlige ansikt og hud, og kropp ikke minst. Men kanskje det vil føre til overbruk av plastisk kirurgi.

Hva tenker dere om dette?

 

signature lena

10 kommentarer

10 thoughts on “ENDELIG SKJEDDE DETTE!

  1. Jeg tenker at dette er jeg helt enig om. Men det kommer nok til å irritere mange, Kardashians, Kardashian-wannabees, Sraad, SophieElise.. ja du vet 😜

  2. Fint at man kan vise at man har kviser, flekker og andre ting. Jeg har ikke kviser, men har begynt å få noen flekker. Og rynker. Hun på bildet hadde jo en del sminke ellers da, det hadde vært fint å se folk uten så mye “stash” resten av ansiktet også 🙂 Jeg synes hun under var veldig fin 🙂 Ja, deg ja <3

  3. Jeg mener det bærer galt av sted i det ethvert problem skal løses med forbud/påbud.
    Hva gjelder dette, vet jeg jo også ut i fra egen erfaring at en slik lovbestemmelse vil være fullstendig fåfengt når det kommer til å skape en trend som idealiserer mangfoldet og det naturlige.
    Jeg ble jo ikke akkurat invitert inn i modellbransjen i går, for å si det sånn *hehe*, så selv om bilder ble redigert også den gang, var dette faktisk en stor operasjon som faktisk var et eget fagfelt. Ergo; Man tok i bunn og grunn sikte på at ‘photoshoppingen’ ble gjort i form av lyssetting og sminke, -og vi var ikke noe mindre ‘photoshoppet’ i forhold til virkeligheten vi! – Bare tenk på hvor fjerne 80- og 90 tallsmodellene og stjernene var!
    I tillegg, har vi jo et langt mer utbredt med kosmetiske inngrep, så for min del, er denne loven oppskriften til katastrofe..

    1. ja, jeg tenkte også på dette. Fordi at jeg er og i modell bransjen og vet hvordan fotografer og stylister kan trikse med utseendet. Det er spørs hvor det bærer- til katastrofe eller sunnere hverdag med bedre selvbilde. Jeg som person som slet med huden halve livet er glad jenter får mulighet å være modell i dag uansett klesstørrelse og hud kvalitet

      1. Kort og greit er det eneste som kan endre på hvilke typer som benyttes i markedsføring oss forbrukere (i form av hva vi velger å kjøpe), og det eneste som kan gi ungdom bedre selvfølelse er å bygge opp et godt fundament fra de er helt små, -hvilket vil si et foreldreansvar, støttet av skolevesenet!
        – Dessuten, tenk på det.. Det kroppspresset de syter over nå, er faktisk peanuts i forhold til da vi var unge, og de som bare var typ 5 år eldre enn meg, hadde det 1000x verre! Den gang var det jo kun en type som gjaldt; Tynnest mulig! Nå er det i det minste flere ideal! I tillegg til tynn og fit, så har en former, og høy og lav er ett fett. Men i det vi var over den verste pubertetskneika, hadde vi i det minste med oss et fundament hjemmenfra, så den verste usikkerheten roet seg istedet for å eskalere utover 20-årene slik som nå..
        Det som vil skje om/når en slik lov trer i kraft, er at man faktisk må se ut som en gjør på bildene, hvilket vil si ei smørje av spiseforstyrrelser mikset med plastiske inngrep. Om foreldre bare hadde giddet å oppdra ungene sine så de hadde et solid fundament i hht egenverdi i det de gikk inn i puberteten, i tillegg til å ha blitt lært opp i hvordan film og bilder er en illusjon, og ikke gjenspeilinger av virkeligheten, så ville jævlig mye vært løst! For det å kunne dra en mage en anelse innover og puppene en anelse ut, gjør at det faktisk ikke er nødvendig å se ut som Kylie, Kim, Kendall og hva de nå heter alle sammen i real life! Ergo; Det blir mindre bulimi og anoreksi i modell- og underholdningsbransjen. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.