ENDELIG TOK NORGE STEGET

Categories Mammalivet

lenalykke

De fleste norske fertilitetsklinikker tilbyr nå dette: donoregg. Jeg er veldig glad og lettet og tenker at det er helt fantastisk at Norge endelig tok steget. For det er nemlig vanlig i mange andre land mens her var det så restriktivt. Donoregg er det som er nærmest naturlig graviditet som mulig. Man blir biologisk mor og bærer frem barnet som kan også arve flere trekk, allergier osv fra deg som del av epigenetikk. Det finnes flere meninger om dette, men jeg mener det er helt fantastisk at dette endelig skjer.

 

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har tenkt tanken, og dette virker ikke for skremmende for meg. Hva skal kvinner gjøre når de ønsker å bli mamma i voksen alder, men man har ikke egg igjen? Når man ønsker å oppleve å gå gravid og føde og vite at barnet kommer å arve flere av dine ting. Det må være kjempealternativ for dem som ønsker å få egne barn, men sliter.  Ikke minst vil det skape muligheter for kvinner etter 50 å bli mamma i voksen alder, noe som er selvfølge for voksne menn nå. Dette er også et steg i retning likestilling.

 

Hva er deres tanker rundt dette?

 

signature lena

6 kommentarer

6 thoughts on “ENDELIG TOK NORGE STEGET

  1. Jeg synes også det er kjempefint, og virkelig på tide! Jeg viler imdidlertid på at det er en mulighet for dem over 50, for jeg tror klinikkene har en nedre grense som er mye lavere. Og så tenker jeg at hvis du virkeligh har lyst, så bør du gå for det:)

    1. klinikker i utlandet har grensa på 50 år. Jeg har ikke bestemt meg siden jeg fortsatt har mulighet å bli gravid naturlig, men ja det er noe jeg tenker på

    1. hehe:) hvorfor det? det er kult å være kvinne, vi kan få barn helt selv mens menn trenger surrogatmor (dersom man er singel eller i homofilt ekteskap), men det er mulig det også, mange kvinner har lyst å bli surrogat. jeg ønsket selv å være surrogat for familiemedlem for 4 år siden, men jeg ble ikke godkjent da jeg selv har flere rusk med helsa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.