FOLK SOM SKYNDER SEG Å RYDDE JULA VEKK

Categories Blogg
I midten av november observerte jeg massevis av folk som startet med julepynting. Jeg undret meg over at folk gidder å pynte så tidlig. For man blir jo drittlei av pyntet hus til medio desember. Så nå første nyttårsdag ser jeg at folk begynner å rydde jula bort. For ja. de fleste som pyntet tidlig er veldig leie av dette.
Her i huset er ting annerledes. Vi pyntet treet på lille julaften så det skal stå nå her i huset i ei uke til. Egentlig så burde vi hatt juletre frem til 19.januar ifølge ortodoks tradisjon. Men vi følger litt norske tradisjoner også, derfor skal vi behold julepynt frem til ortodoks julaften den 7.januar.
Har dere tatt vekk jula allerede?
signatur
15 kommentarer

15 thoughts on “FOLK SOM SKYNDER SEG Å RYDDE JULA VEKK

  1. Godt nytt år til en av mine favorittbloggere:) Apropos ortodoks tro, så lurer jeg på om du følger noen av reglene, f.eks faster (dvs ikke spiser kjøtt, melk og egg) i perioder der det er påbudt? Vet du ellers om det finnes en ortodoks kirke i Oslo, eller andre steder i landet? Ortodokse kirker er så vakre!

    1. Jeg vet ikke ang Oslo, men det finnes ortodokse kirke i Sandnes og Bryne her. Nei, jeg faster ikke da jeg er ikke så religiøs. Tusen takk for snille ord og godt nyttår tilbake

  2. Hos oss også pyntes juletre lillejulaften, og så er det julepyntet hus til 20.dag jul (13jan) eller nærmeste helg. Syns det er rart å ha julepyntet hus lenge før jula kommer og så rydde bort allerede 1.juledag som noen faktisk gjør fordi de er lei. Det sier seg selv man blir lei av julepyntet hus i månedsvis før jula faktisk kommer.

  3. Så bra at du tar opp dette temaet! Har inntrykk av at disse “interiørdamene” jobber iherdig med å ødelegge gode norske juletradisjoner. Blir bare gretten og julelei av dette peset med å lage julehus fiks ferdig omtrent før advent setter inn.
    Selve julemagien for meg var å komme ned til julepyntet stue og glitrende juletre julaftens morgen. Mamma hadde stått på halve natta. Har videreført denne tradisjonen, og har nå voksne barn som elsker å komme hjem og oppleve dette år etter år 🙂
    Jula kaster vi ut 13. (noen ganger 20.) dag jul.

  4. Jeg pyntet juletreet 2 desember og i dag tok jeg det ned.. er kanskje litt tidlig , men så vanskelig å la være når man kan. Jeg var ikke lei i dag, men kjente at julestemningen var litt borte…. 🌲❤

  5. Historisk sett skulle man ikke rydde bort jula før 20. dagsjul (20. juledag), altså 13. januar, så jeg holder iallfall på julepynten fram til 6. januar og aller helst en uke til. Treet ble ikke pyntet her før om formiddagen julaften (utsatt fra lille julaften pga. sykdom), så tvilholder på julen enda 🙂

  6. Jeg starter gjerne julepyntingen så tidlig som mulig, men jeg er allikevel ikke den som kaster den ut tidlig heller. Skulle gjerne hatt den oppe enda lenger, hehe. Blir trist av å se disse som kaster den ut allerede i romjulen.

  7. Godt nytt år <3

    Her er julen ryddet vekk, haha!
    Jeg begynte tidlig i år, da vi skulle feire jula i Finnmark. (Og pga julekalenderen, hvor jeg startet forberedelser allerede i september……..)

    Så når jeg kom hjem fra juleferie, til et utevær som ligner tidlig påske og uten snø, kjente jeg at julen like så greit kunne ryddes ut.

    Og deilig er det! Å gå fra en meter med snø, til sol og 7 varmegrader, kjente jeg julestemningen rase forbi. Nytt år, og masse å glede seg til 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.