HAR BLOGGERE ANSVAR FOR FORBRUK-PROPAGANDA?

Categories Blogg
hårfarge
Som blogger viser man ofte hva man har på seg på diverse bilder, viser huset sitt og ofte det man spiser. Det er slik det fungerer også om du vil tjene på bloggen- du får diverse artikler å vise til folk og da kan du beholde de varene selv.
Dette virker veldig spennende og kult, men i det siste da jeg begynte å tenke på om vår påvirkningskraft og ikke minst påvirkningsansvar. Som bloggere bidrar vi jo til økt forbruk? Jeg vet det finnes grønne bloggere og spare-bloggere, men allikevel reklamerer de fleste av oss for varer og tjenester, eller bare skriver hva vi har kjøpt, hvor og hva nytt vi har skaffet oss.
Jeg ønsker ikke at min blogg skal bidra så mye til forbruk slik at noen havner i økonomisk knipe. Derfor skriver jeg mye om sparing, enkle matoppskrifter og outfit som ikke koster skjorta.
Hva liker dere å lese og hvilke bloggere inspirere dere?
signature lena

 

8 kommentarer

8 thoughts on “HAR BLOGGERE ANSVAR FOR FORBRUK-PROPAGANDA?

  1. selv om jeg selv ikke har nevneverdig produktvisning i bloggen, syntes jeg ikke de som har et annet konsept enn mitt skal ha dårlig samvittighet for at de viser frem interiør, klær, osv. Jeg mener rett og slett at folk faktisk må ta ansvar for egen økonomi. Ingen har råd til å kjøpe alt som frister, og såpass mener jeg en må kunne forvente at voksne mennesker evner å vurdere og prioritere 😉

  2. Man bør nok alltid være LITT bevisst at man kan ha påvirkningskraft. Men det gjelder kanskje spesielt blogger som blir lest av de yngste. Men vil som blir lest, vi som blogger, bør alltid tenke på at vi kan bli lest av folk vi ikke aner hvem er, greit å ha i bakhodet. Uansett hva vi skriver om. Jeg tror nok de fleste i min lesergruppe er godt voksne, og de leser de fleste blogger med et voksent hode. 🙂 Men at man kan bli fristet, jo det kan man helt klart 🙂 Jeg har sjelden noe produkt-saker, kun fotoshoot med stort sett gamle klær osv 🙂

  3. Jeg hopper som regel over reklameinnlegg. Ser gjerne på fine bilder og lar meg inspirere av estetikken generelt, men leser nesten aldri konkrete reklametekster. Er ikke så opptatt av at folk kan bli fristet til å leve over evne av innleggene, men syns generelt at vi må gjøre noe med bruk- og kast-samfunnet av hensyn til miljøet. Og da kan vi ikke bare kjøpe nye ting og bytte ut alt det gamle hele veien. TV-programmer der folk blir oppfordret til å kaste eller brenne ting fordi de skal få ny stil, provoserer meg. Blir mer inspirert av innlegg om gjenbruk. Jeg likte å lese bloggen Speiltvillingene mens den handlet om livet som småbarnsmor og gravid, men nå som den nesten er blitt en ren innredningsblogg (og har endret navn til Stine Skolli), har jeg mistet interessen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.