Hva feiler det oss?

Categories Livet som det er

 

Hei på dere <3

Gry skrev omfattende artikkel om tema, så her kommer det mine tanker. Jeg kan ikke dømme folk for det de gjør, men jeg mener at som samfunn har vi ansvar for enkelte individets handlinger og for konsekvenser av handlinger.

Når en mann begir lovbrudd og mishandler ei kvinne så bør denne mannen få straff. Uansett hva han heter og hvem han er. Uansett hva familien han heter. Uansett omstendighetene.

Jeg kommer fra et land hvor vold mot kvinner er avkriminalisert. Årlig dør det flere tusen kvinner som følge av at samfunnet ikke beskytter dem. Dette er veldig trist å se i vårt samfunn her i Norge. Jeg mener definitivt at noe feiler samfunnet hvor det finnes folk som beskytter kvinnemishandlere.

Nei, det er ingen synd i “gutten”. Nei, dette var ikke “engangsgreia”. Tidligere kjærester nå kom ut med uttalelser om at Marius har vært voldelig før.

Hvorfor anmeldte dem ikke? Tenk litt.

Fordi at vi som samfunnet feiler. Fordi skylden legges for ofte på offeret. Fordi voldsmannen går fri, og fordi at dette kan ha ytterlige konsekvenser. Sånt kan resultere i at flere kvinner blir drept årlig.

Hva feiler det oss som tillater slik?

Jeg spør bare 🙁

 

Klem fra meg,

signature lena

Foto: skjermdump Se og Hør

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.