HVA FEILER DET OSS?

Categories Hverdagen, Mammalivet

mat lenalykke

 

I dag leste jeg en artikkel på morgenkvisten hvor “spareekspert” fortalte om sparetips som gikk på å kutte på “fancy matpakker”. Altså det å fikse matpakke til barna våre er “too much”. Sunne, gode og tiltrekkende matpakker som vekker appetitt og inneholder god mat, frukt og grønt. “Eksperten” mener at det er nok med vanlige brødskiver med “svett ost”.

 

Jeg lurer nå på om hva feiler det oss? Når vi skal spare på så viktige ting som mat til barna våre. Jeg er helt klar over at ikke alle har like god råd, men det koster jammen ikke mye med et eple eller gulrot, det koster ikke mye å blande sammen en deig og lage varme gode rundstykker med paprika og skinke, eller pizzasnurrer med skinke og ost.

 

Jeg personlig har aldri sett en voksen på jobb (og jeg jobbet flere steder i mitt liv) som satt og tygget på tørre brødskiver med “svett” ost. De fleste har med såkalte “fancy” matpakker eller kjøper full lunsj. Ingen snakker om “matpakkepress” heller. Dette provoserer meg skikkelig. Jeg står og lager matpakke til min datter hver kveld, selv om hun er såpass stor at hun kan lage den selv, men hun setter skikkelig pris på det mor ordner.

 

Hva er deres tanker om å spare på maten til barna?

 

signature lena

16 kommentarer

16 thoughts on “HVA FEILER DET OSS?

  1. Jo, det koster for eple og gulrot. Sunn mat er svindyrt. Du snakker om å blande sammen en deig, bare mel har økt med 20 prosent i pris på under to måneder.

    1. Det koste mye mye mindre enn kjøpebrød! Gulrot koster 19 nok per pk dersom du kjøper vanlig gulrot. Det er selvplukk nå på flere steder også! Men jeg ser at så mange voksne kjøper cola, sukker, grandiosa, røyk!!! Istedenfor gulrot for barna sine! Hva feile det oss??

      1. Jeg vet ikke hva som feiler folk, følger ikke så mye med hva andre kjøper. Det eneste jeg vet her og nå at 19 kroner er 19 kroner og jeg selv må prioritere mat som gir metthet over tid. Når det kommer til brød så har jeg funnet ut at sammenlagt lønner det seg ikke å bake dem selv lengre. Skulle gjerne spist mer fisk, men da ryker matbudsjettet..

        1. jeg snakker om folk som har barn og som kjøper gjerne pizza og røyk, men ikke kjøper gulrot. Dette er sykt!
          Alt er dyrt nå, det er jeg helt enig med deg. det er skammelig for Norge, men vi skal ikke gi barna to skiver med svett ost for hele dagen. Det er ikke bra. jeg har ikke sett voksne med slike matpakker.

          1. ja, det skal du være glad for. jeg tror ikke du skulle gå og kjøpe deg røyk mens jentene dine sitter sultne. sikker på at dere kjøper mat til hundene. og her snakker vi om barn. synes det er viktig med god mat.

  2. Har stort sett i alle år som yrkesaktiv spist brødskiver (heimbakt) med ymse pålegg eller middagsrester, det samme gjør de aller fleste jeg har jobbet sammen med. Jeg kjenner de som spist brunost på skiva hver dag i alle år. Nå spiser jeg lunsjen som serveres til barna i barnehagen når jeg jobber der, i den andre jobben min tar jeg stort sett med matpakke men kjøper lunsj (påsmurte skiver eller salat) en sjelden gang. Da barna var små og gikk på skolen, elsket jeg å putte noe ekstra i matboksen deres, pizzasnurrer eller annet. Det samme gjør jeg fortsatt til han som er 23 år når han er hjemme og jobber. Men det blir alltid hjembakt brød ++ noe ekstra som frukt, kjeks, grønnsak eller hva som finnes i huset den dagen.

    Det er ikke greit om noen prioriter snus, røyk og alkohol framfor bra mat til sine barn, enten det er hjemme eller på skolen, men det finnes faktisk de som spiser brødmat også til middag fordi de ikke har råd til annet.

    1. ja, jeg er klar over dette. jeg snakker om dem som har råd, men vil spare på barna sine. de som ikke har råd er veldig synd i. slik bør det ikke være i norge mener jeg

  3. Jeg syntes du skriver det bra, men jeg føler at det er s alt for lett å hive ut en slik ting. Jeg vet om foreldre her i Klepp kommune ( som vi begge bor i om ikke jeg husker helt feil) som ikke har råd til verken frukt eller slike ting. Og de kjøper billigste brødet på butikken fordi det er for dyrt å lage hjemmlaget. Og der verken røyker eller drikker foreldrene.

    1. Ja, jeg setter pris på at du påpeker dette. Det er ikke slike folk jeg skrev om, men om disse som HAR RÅD, men vil spare på barna sine.
      Om du vet koss vi to kan hjelpe denne familien så send meg en melding (du kan sende på insta eller fb)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.