HVERDAGSRASISME I VIRKNING

Categories Livet som det er

 

I går satt jeg og scrollet en del på Instagram siden jeg var syk og måtte slappe mye av. Så snakket jeg med ei asiatiske dame der, eller jeg kommenterte en post. Så ble det diskusjoner der om kulturforskjeller, og da smalt det og jeg fikk min porsjon med hverdagsrasisme.

 

 

 

Hverdagsrasisme er veldig vanlig i norsk samfunn og om jeg var mer opplyst om dette så skulle jeg tenker to og tre ganger før jeg vurderte å flytte hit. Fordi det er veldig ubehagelig å oppleve daglig påminnelse om at man er ikke “en av oss”, men er “en av dere”.

Dette er så hyppig at mange ikke legger merke til dette. Derfor kan det føles som om rasisme ikke finnes egentlig, men er du “en av dere” så opplever du at det finnes. Sånn er det dessverre.

Jeg slutter aldri å overraske meg over klisje og rasistiske tanker hos folk.

Hvis jeg er fra Øst-Europa, så betyr dette at jeg er gift med norsk mann. Selv om det er likestilling i Norge så forventes det ikke at meg som kvinne kan oppnå noe på egen hånd og komme hit for å jobbe eller studere. Hvis jeg er øst-europeisk og blond så betyr det at jeg farger håret for å ligne nordmenn. Hva skal gjøre øst-europeere som min mor som er naturlig blonde. Hvorfor får nordmenn da lovt å farge håret mørkt?

 

Altså, det er trist at dette skjer i 2024 og at det er hverdagskost her. Jeg synes det er viktig å snakke om dette slik at vi blir mer bevisste på dette. Takk til alle som støtter meg.

 

Klem fra meg,

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “HVERDAGSRASISME I VIRKNING

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.