HVORFOR ER SELVMORD SÅ VANLIG I NORGE?

Categories Livet som det er

regn stavanger

Jeg må si ærlig at jeg grøsser hver gang jeg ser selvmord-statistikken i Norge. Det virker at det er veldig stort problem her i landet. Jeg har ikke skjønt det idet jeg flyttet og oppdaget at det er ganske stor selvmord problematikk her.

For meg virket det som om alle som bor i Norge er pålagte å være lykkelige fordi at de bor i verdens beste land, har mat på bordet og bekymringsfri hverdag. 

 

 Det tror jeg finnes forskjellige forklaringer på:

Først og fremst så tror jeg at det ikke snakkes så åpent om selvmord i Russland. Det er liksom “skjult” tema og dersom man tok selvmord så kan du ikke ha begravelse i kirke og folk vil dømme din familie og pårørende, så mange ber leger om å skrive andre dødsårsaker. Derfor tror jeg at statistikken er ikke helt ekte og ærlig. Enkelt og greit.

Så for det andre er det ganske lavterskel for å oppnå kontakt med andre og snakke åpent «om alt» med dem i Russland. Folk kan lett fortelle om absolutt ALLE sine helseutfordringer på venterom på legekontor for eksempel, eller fortelle om at kjæresten dumpet deg til ei fremmed jente på busstoppen. Det er helt vanlig. Fordi at folk er vante å dele med helt fremmede. Jeg tenker det har sin terapeutiske effekt.

Her i Norge er det vanlig å ikke dele og holde sine problemer for seg selv. Jeg har bodd her i 16 år og forstår fortsatt ikke hvorfor er det slik. Men det er bare slik og jeg tror det preger mange psykisk. 

Også er det slik at i Russland tyr mange til alkohol for å dempe psykiske problemer, da alkohol er veldig tilgjengelig og veldig billig. Jeg sier ikke at det er bedre løsning, fordi at mange i sin tur dør av alkoholisme og helseproblemer knyttet til dette.

Hva tror dere er årsaken til selvmord-problematikken i Norge? 

signature lena

 

4 kommentarer

4 thoughts on “HVORFOR ER SELVMORD SÅ VANLIG I NORGE?

  1. Jeg tror vel i grunnen ikke det er flere selvmord her i Norge enn andre land det er naturlig å sammenligne oss med, da det er få land der de har en tilsvarende åpenhet rundt dette som vi har i Norge. Derfor tror jeg det er betydelige mørketall ute og går, der selvmord blir registrert under annen dødsårsak (f.eks å kjøre inn i fjellveggen blir registrert som trafikkulykke, osv).
    Når det er sagt, utgjør nok storfamilien også en bremsekloss hva selvmord angår, ved at det stadig er noen rundt en..

  2. Det er da ikke flere selvmord i Norge enn i andre tilsvarende land.
    Russland har over dobbelt så mange som oss, pr 100 000 innbyggere. Sjekk tallene dine, du.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.