JEG SKYLDER DEG IKKE NOE

Categories Blogg
kjole hm
I dag fikk jeg en sur kommentar på bloggen om at jeg publiserer fakta som jeg ikke sjekker her (dette gjelder mitt innlegg om selvmord i Norge vs i Russland). At jeg MÅ sjekke fakta og jeg MÅ ditt og jeg MÅ datt. Jeg tenker at folk som går og leser blogger ikke reflekterer at en blogger ikke betyr journalist og bloggen er ikke Dagbladet. Når jeg skriver bloggen min så skylder jeg deg ikke noe faktisk. Sorry for «the ugly truth».
Du kan ikke saksøke meg for MINE meninger fordi at jeg skriver MINE meninger på bloggen, samt MINE erfaringer og MINE synspunkter. Det er det samme som å lese noen sitt innlegg på Facebook eller noen sin dagbok.
Kanskje skriver personen noe utrolig dumt eller fakta ikke stemmer. Da påpeker du dette og thats it. Jeg tar imot informasjon og jeg lærte mye fra siste innlegget (blant annet at i Russland er det mindre åpenhet rundt selvmord og jeg var ikke klar over enorme tall). Men det å være Dagbladet det har jeg aldri lovet. Bloggen min er ikke en avis, jeg får ikke full lønn for dette, og jeg står ansvarlig kun for det at jeg merker reklame for reklame og påpeker at bloggen reflekterer MINE meninger og anbefalinger.
Håper ikke dette var for negativt, det går helt fint når mine lesere påpeker om jeg tar feil, eller er uenige med meg, men sitte der og kreve at jeg gjør journalist jobb det kan man faktisk ikke. Sånn er det. Jeg tror det er viktig at jeg skriver om dette så folk er litt mer kritiske når de leser blogger og benytter seg av profesjonelle kilder dersom de trenger profesjonell informasjon.
signature lena
10 kommentarer

10 thoughts on “JEG SKYLDER DEG IKKE NOE

  1. Jeg føler vel I grunnen at jeg har en journalists plikt til å ha korrekte faktaopplysninger, ikke minst pga partnerprogrammet. Men når det er sagt, kan fakta være basert på så mangt I innlegget ditt; Statistikk for forrige mnd, fjoråret, eller antall pr 100 000 innbygger, osv. I rene tall, vil det jo narurlig nok være flere I Russland.. Men sånn jeg så det, var det ikke sammenligningen som var poenget her, men hvorfor verdens offisielt beste land har säpass høye selvmordstall.. Du har ikke gjort noe galt der så vidt jeg kan se iallfall 😊

    1. jeg har så pass respekt for deg Gry fordi du er alltid saklig i dine kommentarer og innlegg at jeg skal ta dette til meg og skal sjekke fakta neste gang. Usaklige kommentarer går rett i søpla. Min blogg- mine regler 😉

  2. Joda, forsovet enig med deg, men samtidig ødelegger du bloggernes troverdighet om du skriver slike ting og ikke har faktasjekket.. just saying! Spennende i morgen med ESC, hører bidraget fra Russland får mye oppmerksomhet.. Natta Lenalykke 🌹

    1. God morgen:)
      ja, jeg skjønner dette så skal skjerpe meg:) Jeg følger ikke med på Eurovision, har aldri gjort, så kos deg med å følge meg og opplys gjerne om resultatet og hva du synes om dette:)

  3. Ja, alle burde lese og tenke selv på hvor det kommer fra. Er man på en blogg eller Facebook må man alltid ha i bakhodet at det ikke er “sikre” kilder. Det er jo det vi lærer barna på skolen. Selv aviser er ikke alltid sikre. Men oppslagsverk etc BØR være det. Og en blogg er ikke noe oppslagsverk, men personlig plattform hvor vi gjør det vi ønsker på vår beste måte 😊Ha en fin dag Lena 😘

  4. Jeg synes alle som skriver noe som kan settes to strek under, bør tilstrebe å sjekke disse fakta. Så kan egne meninger og vurderinger omkring saken være både sånn og slik. Men alle kan ta feil og skrive noe som ikke stemmer, enten fordi vi ikke vet bedre, oplysningene vi har sjekket ikke stemmer eller det rett og slett ikke finnes troverdige fakta.

    Jeg vil tippe at et lands offisielle data omkring for eksempel selvmord eller koronasmittede kan være ganske misvisende. Og at man derfor ikke kan stole blindt på de. Hvem tror Nord Korea ikke har koronasmittede eller selvmord? Det siste er bare noe jeg her og nå gjetter meg til, men tviler på at landet selv medgir at folk dør av annet enn lykkelige av alderdoms svakhet. Sjekk fakta på et troverdg sted er er greit, så får man selv vurdere troverdigheten.

  5. Jeg regner med du har fått med deg ESC-resultatet. Italia. Jeg hadde den som nr 7 jeg da, og Russland som nr 5 😜 Hvor Russland havnet vet jeg ikke, men Norge ble nr 18 😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.