JEG ER REDD

Categories Livet som det er

stavanger herbarium

Disse dagene har jeg vært i en helt deppa tilstand, jeg begynner å frykte at dette ikke vil gå bra. Jeg kjenner at de to siste årene tok skikkelig knekken på meg. Først pandemi, så to dødsfall i familien, spontanabort, og nå kaos i Europa som blåser seg opp. Jeg er redd for alt: vaksine, korona, koronapass, segregering i det norske samfunnet, folkeopprør, dårlig økonomi i landet, strømpriser og prisøkning på alt slik at man må vende på hver krone. Jeg er redd for familien min i hjemlandet, jeg er redd for å bli kasta ut av landet som jeg har kjærlighet for og som jeg har bodd i snart 20 år i,  og jeg er veldig redd for at jeg må beklage i de nærmeste årene.
Siden jeg kom til Norge i 2004 beklager jeg nesten konstant. Jeg beklager for at jeg ble født i Russland. Jeg beklager for mitt etternavn som ikke høres norsk ut (som er faktisk pappa sitt og er ukrainsk) og som jeg måtte gi avkall på. Jeg beklager for at jeg ikke ser norsk ut (derfor ga jeg avkall på min naturlige hårfarge og klesstil som jeg likte så godt). Jeg beklager for at jeg snakker med aksent og må forklare hver gang hvor jeg er fra. Jeg beklager for alt mitt hjemland foretar seg. Nå føler jeg at jeg forventes altså å beklage igjen. Meg som har aldri slått og skadet noen, som har aldri holdt våpen, som har aldri startet noe politiske krangler, som har aldri vært politisk aktiv. Jeg får stadig direkte og indirekte beskjed om å velge klar posisjon i denne situasjon og si ifra min mening.
stavanger herbarium
Akkurat nå står jeg skviset mellom alle land: med min ukrainske far, russisk pass og hjerte for Norge hvor jeg har bodd nå storparten av mitt liv. Denne posisjonen min gjør at UANSETT hva jeg sier eller gjør nå kan vurderes som FEIL av noen av partene. I tillegg vet jeg veldig lite for å uttale meg om noe. Derfor valgte jeg helt nøytral posisjon. Jeg postet en del ting før hele dette marerittet startet og første dagene, men lærte veldig raskt at man må holde tunga i munn fordi at man kan få sinte folk etter seg på alle kanter. Også som sagt forstår jeg ganske lite og det å lese media gjør meg bare enda mer redd.
Derfor kommer jeg til å skrive om nøytrale tema. Jeg måtte blokke flere folk i min omkrets i det siste fordi jeg orket ikke å høre om voldm død, lidelser, politikk og konflikten. Jeg er psykisk syk og holder på å drukne. Rett og slett. Mest av alt skulle jeg ønske at folk så MEG. Ikke min nasjonalitet, hudfarge eller mentalitet. Jeg er et menneske først og fremst.
Jeg er redd og jeg er lei av å beklage. Jeg føler jeg har ingenting å beklage for. Jeg har aldri skadet noen i mitt liv.
Denne situasjonen preger oss alle. Vær snille med hverandre og stay strong.
signature lena

 

25 kommentarer

25 thoughts on “JEG ER REDD

  1. Det er heller vi andre som skal beklage til deg, jeg digger deg Lena, og takk for veldig ærlig innlegg, hang in there, jeg er med deg ❤️‍🩹

  2. Du har PÅ INGEN MÅTE noe å beklage for 💜 og jeg håper du kan vurdere å slutte å beklage for alle de tingene du innerst inne føler og forhåpentligvis også vet at du ikke burde beklage.

    For folk rundt en som beklager seg for det ene og det andre er dessuten enkle også sånn: når et individ beklager seg mye og kanskje ser på seg selv som en belastning eller gud vet hva.. ja så tror jeg at det kan føre til at enkelte som ikke hadde tenkt eller følt det om denne personen i utgangspunktet etterhvert begynner å gjøre det likevel.

    Og ikke minst tror jeg dette fører til at andre i din posisjon føler enda sterkere på sin helt unødvendige og urettferdige skam. For igjen, mennesket er på mange måter veldig enkle å påvirke. På godt og vondt.

    Jeg syns i alle fall du virker som en aller tiders kvinne. Og for meg er det ikke noe negativt at du kommer fra det ene eller andre stedet, at du har den eller den aksenten.

    Jeg er som veldig mange STERKT i mot det Putins regime driver med. Men det som skjer nå, eller den gale-Mathias gjengen har drevet med i årevis er verken DU eller den jevne russer skyld i!

    Du er så forbanna bra Lena!! 💜

  3. Hei, vondt innlegg, det er ikke din plikt å beklage. Nå er det alles jobb å vise kjærlighet og omtanke, hjelpe noen som trenger det, bygge broer. Søke kontakt heller enn å stenge folk ute. Å bygge murer hjelper oss ikke. Jeg ber til alle høyere makter jeg ikke tror på om fred. Håper du får det bedre snart, håper alle får det bedre og at krigen tar slutt. Håper vi alle kan åpne land og hus for de som er på flukt, ikke bare fra denne krigen. Varme tanker til deg, alt godt.

  4. Det er beklagelig at mange går til verbalt angrep mot de som ingen skyld har i denne krigen. Bla russere som er bosatt i Norge. Det som skjer i Ukraina nå, er en gal manns verk og ikke noe du skal trenge å beklage. Jeg vil tro den jevne russer som har mulighet å få nyheter fra begge sider nå, tar avstand fra det som skjer. Noen gjør det med eget liv som innsats, og mange unge russiske menn ofrer sitt liv i en krig jeg tror få av de har ønsket. Har du lest om de russiske fiskerne i ei norsk havn nordpå som gav en konvolutt med 5000 kr til en nordmann. På konvolutten stod det “human help to Ukraina. Ingen av disse var rik på penger, men rik på menneskelighet. Slik jeg tror de aller aller fleste russere egentlig er. Og mange er hjelper der de kan.

    At mange er redde for fremtiden er ikke rart slik verden er nå. Om tanket på krigen og korona og mer til gir deg angst, er det eneste rette for din del å vende tankene bort fra dette og over på de små fine øyeblikkene i livet som er så viktige nå. Jeg har selv hatt det ganske dritt ei stund, ei eske konfekt på døra i dag av ei av jentene i barnehagen jeg jobber, fikk fram smilet mitt. Sånne lysglimt er verd så mye.

    1. takk for et viktig innlegg. Ja, jeg tenker at små øyeblikk i livet er ekstra viktig å ta være på akkurat nå. de er ikke sevlfølge

  5. Det er minst hva kan du gjøre er å snakke om denne krigen. Tause russere er en del av krigen. Barn blir drept hver dag og du velger å bli nøytral? Du er selv er en mor, kunne du ha mer empati og tenke om mødrene som mister barna sine? Nøytral posisjon betyr gi blaffen i alle som lider av krigen.

    1. Det er akkurat god illustrasjon på presset jeg blir utsatt for. Nei, jeg skylder verden ikke noe KUN fordi at jeg er russisk. Les innlegget en gang til og prøv å hente litt respekt for andre. For det mangler du tydeligvis

  6. Husk på det, Lena, du er fortsatt den samme som før Vladimir Vladimirovitch startet alt dette. Du er fortsatt deg.
    Du er ikke ansvarlig for noen andre.
    Jeg er født i Sverige. Vokst opp litt frem og tilbake mellom Norge og Sverige. I en tid da barn “vitset” om svensker i Norge og nordmenn i Sverige. Derfor var jeg en “svenskefaen”, her i Norge, og en “jävla norrbagge” i Sverige. Ikke selvvalgt, men, barn er nå sånn.
    Jeg synes det er skremmende hvor meget folk lar seg rive med, ja. Folk skal bevise for hverandre hvem som kan vise mest hat for russere. Ikke bare for Vladimir og hans venner, men for alle russere. Det folk ikke tenker over, ikke forstår, er at om de viser at Vladimir har rett… at Vesten “hater russere”, er russofobisk, da vil de som er mot krigen plutselig støtte han, for de har ingen annen mulighet. Det er den eneste, opplever de, som gir dem noen selvrespekt.
    Jeg har diskutert med flere russere. Jeg har ikke hørt en eneste støtte Vladimir eller… voyna. Jeg har noen, et par, på FB som var iherdige tilhengere av Vladimir før – før ja. Nå er de ikke det mer. (Nei, ingen av de er russere, så hvorfor… aner ikke. Men noen som sier USA mot, antakeligvis, derfor – men nå støtter de ikke han mer så)
    Å være hard mot vanlige russere nå vil bare slå feil ut. Det er nå vi trenger forståelse for hverandre, samhold, omtanke, kjærlighet – for hverandre.
    Selv om du kjenner Russland, så er 20 år lang tid. Etter 20 år så er det Norge som er blitt “hjemme”.
    Jeg vet det er lett å si at du ikke skal frykte for å ikke høre til her, når angsten likevel griper tak, følelsene… er ikke alltid fornuftige.
    Men du er fortsatt deg. Du er fortsatt samme Lene som du var før alt dette.
    Håper det går bra med deg – og dine nærmeste. Ta vare på deg. <3

      1. Haha, åhhh… Unnskyld unnskyld unnskyld! Jeg vet jo det. <3 Jeg vet ikke hvorfor jeg klarte å skrive feil. Nåja.

  7. Keg har faktisk tenkt på at dette her må jo være helt for jævlig for deg!!
    Men en ting er iallefall sikkert; Du skal IKKE måtte la deg presse til å beklage noe som helst!! ❤

  8. VELDIG trist det du opplever nå ❤️For meg er du Lena, og trenger absolutt ikke være noe annet. Norsk og russisk og ukrainsk. Men vi ER da ikke nasjonaliteten vår, uansett. Du skal ikke trenge å forsvare noe som helst. ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.