KJÆRE MAMMA, DET ER LOV Å VÆRE REDD

Categories Mammalivet
Meg og minien som var mye syk som liten
Barnehagene har åpnet opp og snart skal skolene også gjøre dette. Jeg er en av dem som ikke gleder meg stort. Fordi at jeg er mamma og fordi at jeg er redd for barna mine. Så enkelt er det.  Dette synes jeg er helt naturlig når man har barn med astma, slik jeg har.
Siden Irina var liten var hun veldig mye syke. Hun hostet og hostet og det virket som om dette skulle aldri ta slutt. Helt til vi fant ut at hun har astma i 3-årsalder. Siden har vi brukt astma medisiner og ting gikk bedre, men hun er fortsatt syk minst 3-4 ganger i året med kraftig feber og luftveisinfeksjon. De som har barn med astma vil forstå. Det smerter å se ungen sin hive etter luft og hoste og slite med å puste gjennom natta. Hun er tretten og fortsatt sover jeg ikke de nettene hun er syk. Siden jeg vet at hun kan trenge Ventoline.
For to år siden opplevde jeg stille lungebetennelse som svekket min lungekapasitet, og siden har jeg slitt med pusten og fikk astma diagnose også. Det er ikke gøy å slite med å puste, og jeg unner ikke min verste fiende dette.
Derfor skjønner jeg veldig godt at enkelte mammaer er veldig redde for barna sine og ikke føler seg trygge for å sende dem på skole og barnehage. Synd at de nærmest blir slaktet i Facebook grupper som uansvarlige og pysete. Det er helt normalt å være bekymret for barna sine. Myndighetene kan ikke gjøre oss trygge bare ved å fortelle at det er trygt. Vi vet kjempegodt at ingen kan garantere at det er 100% trygt nå. Det er bare å hoppe i dette, ja, men det er helt lovt å være redd og bekymret.
Derfor vil jeg sende en ekstra klem til alle mammaer der ute som er bekymret. Jeg forstår dere og jeg føler med dere. Til syvende og sist er det ikke politikere som vil sitter der ved barneseng og våke ungen som ikke klarer å puste selv. Det skal vi selv gå gjennom. Det er ikke gøy å bli drittsyk selv og vite at det er ingen andre som kan ta vare på ditt barn.
Klem til oss alle og la oss håpe og be at dette vil gå bra
signatur
10 kommentarer

10 thoughts on “KJÆRE MAMMA, DET ER LOV Å VÆRE REDD

  1. Det er jo ingen hemmelighet at jeg ikke akkurat er noen blodfan av disse virustiltakene man har gått for her til lands. Jeg tror nemmelig vi ville vært langt bedre tjent med å rette alt fokuset inn på å verne de som befinner seg i risikogruppen. Slik det gjøres, blir alle behandlet som om vi befant oss i samme båt, og det gjør vi jo så absolutt ikke! For mitt vedkommende, er derfor all redselen rettet mot konsekvensen av tiltakene, og når samfunnet nå så smått skal startes opp igjen, så gjelder det ALLE tilhørende den og den gruppen, som f.eks alle barn under x-antall år. – Problemet er bare at det er enorme forskjeller innen de ulike gruppene..
    Hva dette med barnehager & skoler angår, blir jeg atter igjen oppgitt over hvordan folk erklærer seg som eksperter på ANDRES barn! Det er det samme vi ser her som de som går all in for å stoppe det de kaller for eksponering av unger på nett, uten at de har den riingeste anelse om hvordan en mindreårig tilhørende nettopp DENNE familien er som person. – Liksom de her gir seg ut for å vite hvordan det forløper seg i hht risiko å sende akkurat DENNE ungen ut blandt folk slik ståa er nå. Jeg mener.. Det må da kunne gå an å stole på at det faktisk ikke finnes de som er bedre egnet til å ta avgjørelser på vegne av den enkelte mindreårige enn foreldrene deres! For seriøst; Ingen ønsker vel sterkere det beste for dette småfolket enn nettopp foreldrene deres!
    Mener du at det å sende jentungen på skolen nå innebærer en reell risiko for liv og helse, ja, da stoler jeg faktisk på at det faktisk ER så. Jeg syntes dermed du skal holde henne hjemme så lenge dette etter en helhetsvurdering syntes nødvendig.

    1. Dessverre mister hun retten til opplæring. Det er noe myndighetene presser oss med. Jeg har og astma og kan bli syk. Har ingen da som kan ta være på ungen om jeg f eks blir innlagt. Vi to sitter her med stor frykt derfor

      1. Hæ!? Er det ikke sånn at det er pliktig skolegang ut grunnskolen lenger?? Var det videregående, hadde vel dette antagelig vært innenfor loven, men de kan da virkelig ikke ekskludere en grunnskoleelev med loven i hånd!? Det er jo fullstendig avsindig!
        Nå har de holdt på i halvannen mnd. med alt fra inngrep i grunnlovsfestede rettigheter til å oppfordre til et angiveri a-la N-Korea under påskudd av å redde liv, og påført befolkningen tap jeg ikke engang tør tenke på.. Også tverrvender de bare med den trusselen her!?.. Jeg mener.. Hva faen er som foregår her, egentlig?..

  2. Ja, dette her må bare gå bra, for den situasjonen er jammen ikke noe særlig nei. Jeg forstår liksom ikke helt tanken. Og unner ingen å bli syke pga dette.
    Sender gode klemmer, og tenker på deg og dine ♥

  3. Jeg har også astma og redusert lungekapasitet, så jeg tror jeg forstår hvordan du har det. Det er en vanskelig tid, og særlig med et barn som må på skole. Du kan som sagt undervise henne selv, men det er jo ikke så enkelt. Vær forsiktig! Måtte dette gå fort over <3

  4. Jeg har forstått det slik at om legen kan bekrefte at barnet eller noen i dets familie er i risikogruppen, vil man beholde retten til opplæring likevel, men jeg har forstått det slik at når det gjelder astma, må hvert enkelt tilfelle vurderes individuelt. Mener kanskje legen at deres astma ikke er alvorlig nok – har dere prøvd?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.