KOSS VIL DET GÅ?

Categories Livet som det er

lenalykke tivoli

 

 

Det som jeg leste denne uke påvirket meg kraftig og jeg ble sjokkert. Jeg leste at det kom et forslag fra politikere om å utvide pensjonsalder til 70 år. Dette er skandaløst, mener jeg.

 

Koss vil det gå? 

 

Hvordan klarer man å stå i arbeid så lenge, når man føler seg som et vrak i 30-åra? For min del vil det nok være umulig. Ja, noen klarer dette og er utrolig spreke, men tror dette avhenger veldig av type jobb og fysisk form hos hver enkelte. Derfor mener jeg at pensjonsalder får være som det er nå, og dersom noen ønsker å stå i jobb lenger så bør de få mulighet til dette.

 

Hva er deres planer? Ønsker dere å jobbe frem til 70?

 

 

signature lena

6 kommentarer

6 thoughts on “KOSS VIL DET GÅ?

  1. Jeg sliter veldig med rygg, skuldre og nakke, så aner ikke hvordan det blir når jeg nærmer meg 70. Kanskje om jeg går tilbake til kontorjobb.

    Men levealderen øker og det betyr økte pensjonsutbetalinger som vil påvirke norsk økonomi. En økning av pensjonsalder er nok uungåelig. Så får vi håpe på et system som gjør at de som sliter med helseproblemer ikke får lide av den grunn.

    På helsetunet der jeg jobber som kokk er der to eldre damer på 72 og 76 som rett som det er stepper inn som vikar.

      1. Så lenge som den yrkesaktive befolkningen blir mindre i årene som kommer, og antall pensjonister øker, så vil det bli et stort misforhold mellom pensjonsutbetalinger og skatteinngang. Da må enten skatten økes, pensjonen minkes, eller andre statlige utgifter minkes og statlige inntekter økes. Valget blir da å jobbe noen år ekstra eller la neste generasjoner ta problemene.

  2. Jeg ser behovet for at spørsmålet blir bragt på banen. Men her har vi da igjen denne forbannede hang-up’en i det evinnelige fødselsåret som går meg fullstendig på nervene. Det som er greia her er at sånt som en 60-, 65-, eller 70 åring knapt er sammenlignbar med en annen som er født på samme tid!
    Herregud, allerede nå, på vår alder, så har det jo rukket å bli enorme forskjeller mellom de som holder seg best- og de som holder seg dårligst. Det er ingen ting som forsvarer at f.eks jeg, ut i fra de utsiktene som foreligger per i dag, skal pensjoneres som 67 åring, -og ei heller som 70 åring, for den saks skyld, samtidig som det er de som er ‘ferdig’ før de i det hele tatt bikker 60.
    Følgelig er jeg ‘all for’ at lengre levealder innebærer at dette bør kompenseres med at noe gjøres med dagens pensjonsordning. Men dette idiotsystemet de opererer etter er uansett fullstendig fåfengt, da de som føler seg ‘ferdig’ i yrkeslivet uansett vil gå av som de gjør i dag ved førtidspensjonering. Løsningen er i mine øyne helt åpenbar; Slutt å tving folk som ØNSKER- og har fysikken til å jobbe til å bli pensjonister på bakgrunn av antall runder rundt solen, og istedet oppmuntre og tilrettelegge for at flest mulig selv VELGER å holde på så lenge som mulig!
    – Selv angster jeg bare ved tanken på den dagen jeg eventuelt påtvinges merkelappen ‘pensjonist’, mens andre knapt kan vente, så da er det jo helt absurd at begge da ikke kan få det som man føler- og er skikket for. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.