LAT OG GRAVID

Categories Hverdagen

hvit jakke

 

Sist jeg ble gravid var jeg ganske dårlig- jeg var sliten og slapp og ofte lå i senga og sovet litt midt på dagen. Jeg tenkte at det var ganske normalt for å være 35+ og gravid, Kanskje dette var bivirkning på grunn av at jeg har trombofili og var uten medisiner. Det vet ikke jeg.
I det siste følger jeg flere gravide på Instagram og dette gir meg en del angst. De er slanke, veltrente, stilige. De klarer å sjonglere graviditet, flere unga og husoppussing. Jeg føler meg plutselig gammel og syk. Også ekstremt lat. Jeg er veldig redd for at formen blir dårlig igjen og jeg kommer til å legge meg ned i senga midt på dagen.
Jeg trodde at graviditet er fri fra kroppspress, men nope. Sist gang gikk jeg opp 5 kilo bare på et par uker og fikk synlig mage før uke 9. Det er helt annerledes enn det var da jeg var 24 og gikk med min første. Da fikk jeg kommentarer for at jeg var for tynn og magen var for liten.
Aldri i mitt liv har jeg tenkt at jeg kommer til å bry meg om hvordan jeg ser ut eller hvor mye jeg presterer som gravid på min alder. Jeg mener at det er stas og grunn til stolthet at kroppen klarer å bli gravid og gå gravid i det hele tatt. Men nå sitter jeg her og engster meg litt. Jeg har gått 5 kilo opp siden april da jeg startet på nye medisiner for irritabel tarm og endelig klarer å gå opp i vekt. Men dette gjør meg engstelig. Jeg ønsker ikke bli sett på som tykk og lat om jeg går gravid.

Har noen av dere jenter opplevd samme følelser i graviditet?

 

signature lena

12 kommentarer

12 thoughts on “LAT OG GRAVID

  1. Gratulerer med den gode nyheten. Jeg tror ikke jeg tenkte på kropp og formen de gangene jeg gikk gravid. Jeg tenkte at de varer bare i 9 måneder. Og du har en kropp som mange kan misunne deg. Det går nok bra og lykke til.

  2. Jeg kan ikke skjønne at noen skal se på deg som tykk og lat om du blir gravid, det er jo bare vakkert og hva man presterer i et svangerskap er jo opp til hver og enkelt. Jeg syns du er fin uansett <3

  3. Hæ!? Er du..??
    Om så er; Gratulerer!!

    Ut i fra det du sier her, er min klare oppfordring som følger: Unfollow de som trigger disse tankene pronto!!
    Selv om jeg hverken har eller ønsker unger selv, så vet jeg iallfall en ting; I den tid som gjenstår før denne krabaten er skviset ut, og møter verden i et hylende inferno, så er det kun en eneste ting som gjelder;
    – Å være den ‘rugemaskinen’ denne fremtidige verdensborgeren er avhengig av for å kunne innta verden i nevnte hylende scenario, og INGENTING annet!!!
    Ikke sånn å forstå at jeg oppfordrer til å gi fullstendig faen om du så skulle være i ferd med å bli breiere enn du er høy, for å si det sånn, -for det er vitterlig ikke formålstjenlig hverken i rollen som ‘rugemaskin’ eller som nybakt mor med den krevende oppgaven det unektelig er å ha ansvaret for et spedbarn! Poenget er bare at utseendet overhodet ikke er det du bør fokusere på i den perioden, -og det å sammenligne seg med folk på Insta, er regelrett giftig, med mindre det dreier seg om realistiske fremtoninger!..
    NB: Husk at Photoshop funker like bra i hht å redigere utseendet om en er gravid! 😉

    1. Hehe:) takk for gode tanker. Jeg er ikke gravid (enda), men om jeg blir gravid så skal jeg hvertfall ikke bruke Photoshop for å gi andre gravide kroppspress. Her blir det ærlige bilder

  4. For det første, du skal ikke sammenligne deg med alle andre. Du er deg og de er dem. Ingen svangerskap er like, og du gjør det som du kan og vil og må. Så får andre gjøre sine ting, gravid eller ikke. En graviditet må ikke bli en konkuranse om å klare mest, orke mest, se mest mulig fresh ut, legge minst mulig på seg, osv osv.

    Dernest, den viktigste jobben du og kroppen din skal gjøre under en graviditet, er å sørge for at den lille der inne har det best mulig. Om du legger på deg masse kg, hva så, kroppen din skal fungere som rugemaskin i 9 mnd. Du vet så vel hvor galt det kan gå, og da trenger du absolutt ikke å konkurrere med andre blivende mødre. Den eneste konkurransen må være å gjøre så godt som det er mulig for at det kommer et friskt lite barn til verden. Som vil elske deg for jobben du har gjort i 9 mnd, og årene etter. Som ikke bryr seg om strekkmerker, evt ekstra kg.

    Husk, du er bra nok som du er Lena! Lykke til med å jobbe med saken!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.