LØRDAGSTANKER☕🍁

Categories Hverdagen

 

lenalykke

 

lenalykke

 

Her er det lørdagen, og jeg vil dele mine tanker her på bloggen. I dag drar vi på roadtrip igjen så jeg poster dette her før jeg drar, så håper alle har en fin lørdag og leser min blogg da 🙂

Her er mine tanker i dag:

 

  • det opplyses at det finnes så mange millionærer i Norge som det aldri har vært før, dette synes jeg er litt rart siden det ble så mange fattige også
  • rart at det finnes folk som mener at det IKKE finnes fattige i Norge, alle har det så fint og godt, og de som sliter er bare økonomisk uansvarlige og kan ikke beregne penger
  • jeg er utrolig bekymret for familien min, jeg får ikke sove, jeg er i dårlig humør og dagen og har lyst bare å grine
  • jeg vurderer å IKKE feire Nyttårsaften siden jeg ikke har mer optimisme igjen og er overbevist at 2023 blir tidenes bedritten år, jeg håper bare vi alle overlever
  • det positive tankene er at vi skal snart drikke litt vin med jentene og glemme bittelitt alt det som skjer i verden og Norge nå (ja, jeg drikker litt vin igjen, det går ikke an å klare seg uten i det siste kjenner jeg)

 

Hva er deres tanker denne lørdagen? Har dere lyst til å dele?❤🍁

 

 

signature lena

3 kommentarer

3 thoughts on “LØRDAGSTANKER☕🍁

  1. Jeg har veldig mange tanker. Ingen av dem morsomme eller hyggelige…
    1. det er vi, Vesten, som har skapt tsar-posisjonen. Det kan høres rart ut, i og med at folk tenker at Vova har skapt den posisjon han har. Men altså… han arvet den fra Jeltsin. Vova ble aldri demokratisk valgt, for øvrig, han ble utpekt av Jeltsin til å være etterfølger.
    Det hele er en litt lang forklaring, men… så kort som mulig. Våren 1993 sa Dumaen i fra til presidenten (som da var Jeltsin) om at han ga vekk for mye av fellesskapets ressurser til sine nærmeste venner, at han måtte slutte med dette. De aksepterte ikke dette mer. Det måtte bli en løsning slik at Russland ikke utviklet seg til en mafia-stat, mente Dumaen. Dumaen besto da av folkevalgte representanter. Demokratisk valgte representanter som representerte folket. Deres ansvar og lojalitet var overfor folket, ikke overfor presidenten. Gjennom hele sommeren prøvde Dumaen å få til noe samarbeid med presidenten, slik at det ble slutt på å gi bort det som hørte til fellesskapet til hans nærmeste venner. Det fortsatte bare. Ut på høsten sa Dumaen at det var nok, hvis han fortsatte med dette så ville de avsette han som president. Han nektet, han avsatte til og med Dumaen, i strid med grunnloven. Da svarte Dumaen med å avsette Jeltsin som president og utnevnte visepresidenten til president. Da pratet Jeltsin med sine militære ledere, med generalene, og sa, “dere vet den lønnen dere ikke har fått på et halvt år/ett år? Hvis dere går til angrep på Dumaen og tømmer den så skal dere få all lønn som er i gjeld til dere”. Så gikk han ut på TV og fortalte at han hadde beordret de militære til å angripe Dumaen, han håpet at Vesten hadde forståelse for dette da han gjorde det for å beholde orden og roen i Russland. Ja da, Vesten hadde stor forståelse for det. Norge gratulerte Jeltsin til og med! Det samme gjorde flere andre land, blant annet USA.
    En og en halv million mennesker demonstrerte i Moskvas gater for Dumaen, for demokratiet. Mot de militære. Men uten våpen… hadde de ikke sjanse. Etter å ha kriget mot sitt eget folk, og så sine egne folkevalgte og til og med mot selve bygningen som Dumaen er, så fikk de tømt Dumaen. Der etter forandret Jeltsin grunnloven slik at Dumaen ikke kunne avsette presidenten, men presidenten kunne avsette Dumaen.
    Etter det har det ingenting å si for presidenten hvem det er som sitter i Dumaen. For om de kommer med et forslag eller en lov som presidenten ikke liker så kan han bare si, “jeg vil at dere forandrer den slik og slik, hvis dere ikke gjør det så kaller jeg til nyvalg”. De som sitter i Dumaen vil jo gjerne sitte der… så da forandrer de lover og forslag slik at de blir slik presidenten vil. Nå er deres lojalitet overfor presidenten (tsaren), ikke overfor folket.
    Her er fra da Jeltsin fortalte at han brøt mot den russiske grunnloven: https://www.youtube.com/watch?v=ioXt3RT5ueA

    2. Mange går, i sitt hat mot russerne, Vovas ærend. Dette med å stenge grensene for russere som ønsker å fly fra landet, ønsker å fly fra å bli servert dette paveska (tror jeg det heter?) innkallingspapiret, gjør jo at flere blir innkalt til militæret, blir soldater. I alle andre tilfeller har Norge vært nøye med å hjelpe de som vil flykte fra krig og slikt få asyl. Nå, plutselig… Vi gjør ikke Ukraina noen tjeneste på denne måten altså. Men når jeg prøver å forklare folk det…

    Jeg synes folk tenker veldig lite og lar følelser styre veldig mye.

    Åh, når det gjelder det med milliardærer? Du ser det at… Mange av de som mener at “milliardærer fortjener pengene sine for de har jobbet så hardt for de”, mener også noe som er det motsatte av det. Den logiske slutsatsen er nemlig at en da også må mene at, “de som har lite/ingenting fortjener å sulte/fryse/ende opp som hjemløse/… for de har ikke jobbet hardt nok til å gjøre seg fortjent til stort mer”. For om de skulle mene at fattige fortjente noen som helst form av hjelp, hvem skulle pengene til den hjelpen da tas fra? Og hvis det skal tas fra noen så er det jo mest riktig å ta fra de som merker det minst. Men da… får jo ikke de som har tjent en masse penger beholde alle pengene sine.

    I Kanada eutanatiserer (tar livet av) fattige som ikke klarer å leve mer, for øvrig, heller enn å hjelpe de.
    https://www.spectator.co.uk/article/why-is-canada-euthanising-the-poor-

    1. Ah, ordet jeg tenkte på var povjetska (повестка). Slikt papir folk får som betyr at de er innkalt til militærtjeneste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.