MINE 5 NYTTÅRS TRADISJONER

Categories Hverdagen

nyttår

 

Nyttårsaften er snart her. Jeg er veldig glad for at 2022 er over, det har jeg allerede sagt.

Nyttårsaften betyr veldig mye for meg. Fordi at det var slik i barndommen min i Sovjet at jula eksisterte ikke (siden jula var forbudt som religiøs høytid, siden Sovjet propaganderte ateisme). Så vår største familie høytid var alltid Nyttårsaften og syv dagers ferie etterpå. Jeg husker denne tiden med varme og glede.

Dette var med på å forme mine tradisjoner og ritualer jeg fører videre nå:

 

Feire Nyttår sammen med aller nærmeste

Det finnes overtro om at hvordan du treffer Nyttår slik blir hele året. Derfor er det viktig for meg at aller nærmeste er med.

Som regel er det frøken og gode venner

Siste årene var kjæresten min med også. Det er litt kjipt for oss siden frøken tåler ikke fyrverkeri, og da er vi bokstavelig talt buret hjemme

Men det er viktig å være alle sammen, slik er min tradisjon

 

 

Et ønske i champagne

Mens klokka ringer tolv, skriver jeg et ønske på papir, brenner den, får aske inn i champagne og drikker opp

Rekker man dette mens klokka ringer tolv, får man ønsket oppfylt

Dette er noe jeg gjør hvert år, ikke alt funke, men jeg elsker denne tradisjonen

 

 

 

Ha på noe nytt

Dette stammer fra overtro om at dersom du har på noe nytt på Nyttårsaften, vil du ha masse nye ting på nyåret

Dette året vil jeg bruke gammel kjole, men jeg skal ha noen nye smykker

 

 

Ha noe gult på bordet

Gult symboliserer gull, penger og velstand. Det er viktig for meg å ha denne fargen i bordpynten

Dette året blir det konfetti og servietter i gult

Gult er kult, sant?

 

outfit nyttårsaften

 

Si ha det til det gamle året

Det er en gammel tradisjon som tilsier å ta et glass kl.22:00 og si hadet til det gamle året

Jeg bruker å ringe familien min kl.22:00 og gratulere dem siden det er kl.24:00 i hjemlandet på dette tidspunktet

 

Dette var mine Nyttårstradisjoner. Hva er DINE?

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “MINE 5 NYTTÅRS TRADISJONER

  1. Jeg har lite tradisjoner på nyttårsaften. Eller som oftest er jeg og Hr Frodith bare her og koser oss. Noen år var jeg sammen med bare mamma, som var syk. Er ikke opptatt av fest eller at dagen er så veldig annerledes. 🙂

  2. Folk har nok mange ulike tradisjoner og for mange er det den store festdagen med mange venner samlet, fyrverkeri, middagsgjester, full fest og mye alkohol. Men vi det feirer ikke sånn.

    Som oftest sitter vi to hjemme sammen med hunden og ser og hører andres fyrverkeri på kilometers avstand. Vi velger av prinsipp å aldri ha fyrverkeri selv, kun en pakke stjernefyrstikk hvis det er barnebarn her.

    Men nu har vi nylig fått flere nye naboer så nu i år kan det kanskje bli mere fyrverkeri i nærheten her også. Vi håper ikke det. Vi håper heller på at det kommer et forbud snart, av flere årsaker, men mest av hensyn til alle som misliker det og er redde (inkludert skogens dyr).

    Nyttårsaften er en fin hjemmedag for oss sånn som vi foretrekker å ha det: Koselig, stille og rolig med god mat og KANSKJE et lite glass vin til maten, og som oftest bare vi og hunden foran nyttårsendingene på TV.

    💖 Godt nyttår 💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.