NÅR FATTIGDOM BLIR SYNLIG PÅ SKOLE

Categories Hverdagen

stavanger sentrum

Jeg prøver å unngå å skrive mange saker om skole, på grunn av etiske refleksjoner, fordi at jeg er utdannet pedagog selv og jobbet på skole og vet hvor hard jobb dette er. Men også fordi at jeg er mor og det jeg skriver om skole kan sette meg i slik lys at jeg omtaler skolen hvor barnet mitt går på. Ingen av delene er ønsket av meg derfor skal jeg snakke om slike saker på generell basis.
Det som bekymrer meg med skoler er at man trenger diverse utstyr for diverse aktiviteter. Dermed blir det veldig synlig hvem har penger og hvem har ikke så mye. Selv om jeg som mor opplever at skolen tilrettelegger utrolig godt, og vi får låne utstyr, så kommer det momenter hvor noen har topp-sykkel med fancy detaljer og noen har en rustete gammel sykkel. Noen har fancy matboks med kul mat, og noen har vanlig kneip. Det har vært snakket om det i åresvis, men det er ikke noe som gjøres noe med.
stavanger sentrum
Vi betaler så mye i skatt. Har ikke ungene våre rett på skolemat eller f.eks lager med ting som de kan bare låne på skolen uten at foreldrene må kjøpe så mye? Sist jeg pakket til ungen da jeg sendte henne på tur, så var det veldig mye å kjøpe. Bl.a. Sovepose som jeg vet ingen av oss kommer til å bruke mye fordi at hun er ikke noe friluftsmenneske.
Hva tenker dere? Burde skolene stille med klær og utstyr til lån, og burde samfunnet spandere skolemat for barna våre?
signature lena

 

12 kommentarer

12 thoughts on “NÅR FATTIGDOM BLIR SYNLIG PÅ SKOLE

  1. Det med skolemat tror jeg hadde vært lurt på flere måter. Mange som ikke spiser, ikke lager seg mat, spiser junk osv. Jeg har også inntrykk av at det er mye dyrt utstyr til turer ja. Dumt man må på så mye turer og sånt som krever sånt utstyr. Skulle vært enklere måter å kunne være på tur sammen.

  2. Det er litt vanskelig tema og kanskje det er at skolen tilbyr mat og utstyr til ungene er løsningen og også skoleuniform. Men det kreves mye penger og det fleste kommuner sliter med det.

  3. Har du sjekket ut f.eks. frilager? Evt via DNT? Skattkammer? Kommer stadig flere steder en kan låne slike ting, men er enig at det nok er mye en må stille med selv, og da koster det jo

  4. Skolen skal være gratis. Den skal det. Den er ikke det, som i, alt utstyr en må ha ja, og alt mulig som koster.
    Men ideologisk sett skal skole være gratis. Og alle barn skal ha lik utdanning. Selvfølgelig tilpasset, slik at de ressurssterke får noe å bryne seg på, så de ikke bare kjeder seg.
    Men grunnen til at alle skal ha lik skole, ideologisk sett, er at da er det også et nærmere forhold mellom disse individene som voksne.
    Det var det som før gjorde det så vanskelig for fabrikkseier Andersen å sparke arbeideren Petersen. Fordi de hadde gått i samme klasse. På den måten ble arbeiderne noe mer enn bare “noe å tjene penger på”, alle var en del av et samfunn.
    Vi har fått mer privatisering. Med det har også skillene vokst. Med det er det også mindre empati, mindre samhold, i samfunnet.
    Ja, vi betaler mye i skatt. Vet du hvorfor? For å dekke det de som er nullskatteytere slipper unna med.

  5. Jeg tror at de som ikke har eller får alt lærer seg å sette mer pris på ting, ser verdien i ting og har over gjennomsnittet bedre holdninger enn de som får alt i fanget 😜👍🏾

  6. Godt spørsmål! – Og vanskelig å besvare, da det er sterke argumenter som drar i begge retninger.. Måtte tygge litt på den her før det lot seg besvares..
    Men til syvende og sist, landet jeg på følelsen av at det blir feil å legge dette på skattebetalerne.. – For noen er nødt til å betale kalaset, og vi må passe oss litt for at folk ikke skal sitte igjen med følelsen av at de jobber og jobber, mens andre får free ride til de samme godene.. Det er jo ikke snakk om sult her, liksom, og kneipbrød er næringsrik og god mat.. Hva utstyr til turer og aktiviteter angår, så er jeg imidlertid mer åpen for at skolene kan sitte på grunnleggende utstyr til slikt spm skidag og telttur, men fellesskapet kan bare ikke pålegges ansvaret for at alle kidsa skal matche den med den råeste sykkelen og kuleste klærne. Verden er ikke lagt opp til likedeling, og noen vil alltid ha mer enn andre.. Men når det er sagt, er det imidlerttid tilrådelig av skolen å ta opp issuet i et forsøk på å få flest mulig med på å utjevne ulikhetene..
    – Jeg er jo selv en lønnsmottager som også har valgt ikke å få barn. Av dette valget følger jo også at jeg ikke er overbegeistret over å bli pålagt å finansiere andres unger.. Å få barn er helt frivillig, liksom det er et stort ansvar, med den følge at en bør tenke seg jævlig godt om hvorvidt det virkelig er noe en ønsker, og ikke minst om en etter alt å dømme vil kunne sørge for at dette avkommet vil ha det som ‘kreves’ for å kunne delta i det sosiale med de andre ungene i den tiden de fødes inn i..

    1. Ja, men disse unger vil betale skatt senere som du vil ha nytte av som gammel. Så at noen ikke har barn og andre har 3 barn så barna dems skal jobbe i fremtiden, også for dem som valgte ikke få barn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.