NÅR NAIVITET BLIR SKUMMEL

Categories Livet som det er

 

Jeg trodde at det var umulig for meg å bli sjokkert over noe som helst de siste tre årene, men jeg tok visst feil. Nylig ble jeg sjokkert over norsk naivitet.

Altså en overgriper som rømmer fra barnevern i sitt eget land, så befinner seg i Filipinene som er kjent paradis for barneovergripere, ønsker å returnere til hjemlandet. Det han får er massiv støtte, heia anrop og saftig sum til 4 mill kroner. Det er kjekt å være forbryter i Norge så lenge man vet hvordan gjøre seg selv mest mulig stakkarslig.

Jeg klarer ikke å hente så mye naivitet hos meg selv for å sympatisere en overgriper. I mitt hjemland var den farligste barneovergriper oppdaget og fanget kun etter noen år etter at han forgrep seg på og drepte titalls med unge gutter. Han visste seg å være sjenert, rolig lærer og familiefar. Han var den siste som folk kunne tro var overgriper.

Derfor er jeg skeptisk til den slags sympati. Kall meg gjerne følelsesløs. Men rosa briller knuses som regel når man tenker logisk.

Det var mine tanker da, veldig spent på hva dere tror om hvor naive folk er her i landet.

signature lena

8 kommentarer

8 thoughts on “NÅR NAIVITET BLIR SKUMMEL

  1. Enig. Var det ikke for at han flagget raka vegen, med one-way-ticket, til Filipinene, av alle steder, var det vitterlig et såpass hysteri med ditto heksejakt rundt dette med overgrep mot barn på den tiden at jeg faktisk hadde måttet sette meg inn i premissene før jeg ev. tok den respektive dommen på alvor.
    Men når han altså flagger DIT ned, av alle steder, for så å begynne å pipe om å komme hjem etter 10 år, altså i det guttungen er rukket å bli voksen.. Jeg mener.. Do the math, liksom!..

      1. Generelt er jeg så hjertens enig. Men akkurat i det her tilfellet, er en faktisk nødt til å se litt større på det, for å si det sånn. Det ble jo tross alt vist på NRK, dette her, med ingen ringere enn Tore Strømøy i førersetet. Ikke bare har Strømøy ledet an slike mellommenneskelige programkonsept så langt tilbake jeg er i stand til å huske. Og dette her har, så vidt meg bekjent, til dags dato ikke har hatt så mye som en minimal ustøhet i hht seriøsitet, troverdighet og journalistisk integritet…
        – Nå har jeg kun sett noen få min av den her dokumentaren, så jeg kan derfor ikke si noe om hvilket inntrykk jeg ville sittet igjen med, -og herav om også jeg hadde latt meg lure.. Det jeg iallefall KAN si, er at NRK har fremstått så til de grader bunnsolid og blodseriøst i alle år at det faller seg naturlig for folk å stole på de..

  2. Jeg tenker det er bedre å være naiv jeg enn å sette seg på sin høye hest å dømme andre nord og ned før man kjenner ordentelig til saken og ikke bare det enkelte forum kommer med
    Heldigvis så har vi ikke folkedomstol her i Norge
    Og gapestokken ble avskaffe ved lov her i Norge 17 mai 1848

    1. Det er veldig skummelt å være naiv. For da kan man bli manipulert av media til forferdelige ting. Det er veldig sunt å være kritisk og stille kritiske spørsmål. Du forveksler nå å dømme andre og tenke kritisk for å beskytte seg selv og andre. Man skal ikke være så dum at man utsetter seg selv og andre for fare

  3. Nei jeg forveksler ikke å være kritisk med å dømme andre
    Det er nettopp det du gjør her
    Verken du heller jeg har noen som helst rett til det
    Det skal domstolene gjøre og så er det nå en gang slik at når man har blitt dømt og har sonet ferdig har man lov til å gå videre
    Å henge ut noen på sosiale medier er en farlig vei å gå

    1. Bare tull. Når man ble omtalt offentlig og jeg gjentar det avisene sier, så er det ikke henge ut noen. Og det er ytringsfrihet i landet som du nekter meg nå. Det er faktisk ulovlig. Mens å si sin mening er fullt lovlig. Og min mening er at norske folk har lite dømmekraft og kan støtte til å med mordere og overgripere så lenge nrk sier å gjør det. Og han der er overgriper som er dømt for overgrep mot barn. Han får aldri i livet min støtte. Det er helt og holdent legitimt å mene det jeg gjør. Uansett hvor mye du prøver å manipulere og få meg til å skamme meg og føle meg som dårlig menneske. Niks.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.