Har NAV rett å skjære vekk kroppsdelene våre?!

Categories Hverdagen
Nav
Det er fredag og jeg sitter her med morgen-te og leser en hårreisende artikkel som flinke journalister i NRK har publisert. Den handler om ei dame med diagnose endometriose som fikk avslag på søknaden sin om arbeidsavklaringspenger dersom hun ikke lar legene skjære vekk livmora si. Jeg vet hvem kvinnen er da er jeg medlem i samme gruppa på Facebok. I likhet med flere tusener kvinner der.
Fordi at jeg nemlig har samme diagnose. Min diagnose heter adenomyose og går ut på at det er endometriose som befinner seg inne i livmora og ikke sprer seg til andre organer i bekkenet. Denne greia ble først oppdaget sommeren 2018, og jeg fikk svar på mine syke menssmerter og store blødninger ved mens som tappet meg for blod mer effektiv enn Drakula klarer. Denne tilstanden gjør at jeg må ta blodstoppende hver måned og går på jerntilskudd fast (som jeg betaler for selv for øvrig). Ellers blir jeg så blodfattig at jeg ikke klarer å gå to meter uten å holde i rekkeverket.
Jeg spurte min gynekolog om jeg kunne gjennomføre hysterektomi (fjerning av livmor), men det var noe hun frarådet meg. Tilstanden min er minimal og kan gå tilbake av seg selv etter overgangsalder. Altså smak på dette: Mine umenneskelige blødninger og smerter ved mens er minimal tilstand. Dette svekker livskvaliteten min kraftig hver måned. Jeg fryser og knasker smertestillende, jeg må ta egenmelding fra jobb, Jeg er sykt heldig med stillingen min som innebærer kontorjobb og fleksitid, slik at jeg kan ta meg fri og avspasere, eller komme på jobb senere når smertestillende virket først. Men ikke alle kan få slik ordning på arbeid, noe som betyr at de må være hjemme. Jeg kan ikke forestille meg engang de smertene kvinner med stor grad av endometriose lever med! Siden mine menssmerter bare er “minimal tilstand”.
Så tilbake til operasjon som behandling. Gynekologen min mente at en slik operasjon ikke er en quick fix på tilstanden. Min adenomyose lar seg behandle slik, siden man ikke  har livmor- har man ikke problem. Men det er ikke tilfellet med endometriose! Siden den kan befinne seg rundt i magen overalt! Skal man fjerne da ALT i magen hvor endometriosen herjer uhemmet?!
Alle oppegående mennesker forstår jo at enhver operasjon innebærer risiko: Man kan plutselig få bivirkninger av narkose, blødninger, skade på tarmen og nærliggende organer, noe som er vanlig ved slike operasjoner, samt mer smerter og betennelser i etterkant. Jeg snakker ikke nå om psykiske skader som ei kvinne i 20-årene får ved å fjerne livmor. Tenk å ikke ha mulighet til å få barn. Det er ganske hardt og det blir verre om man ikke oppnår bedring og skjønner at operasjonen var unødvendig egentlig!
Her er mitt spørsmål til NAV, Har det fullstendig rabla for dere der oppe? Hvordan kan man KREVE at en person skal fjerne kroppsdelene sine? Hvordan kan en tvinge en pasient i en svært sårbar livssituasjon å gå gjennom en risikofylt operasjon når det er ikke snakk om liv og død? Jeg håper dere aldri vil komme i en slik livssituasjon hvor dere bokstavelig talt sitter uten brød på bordet og kravet om å få mat og overleve er å kutte i kroppen sin og fjerne kroppsdeler. Helt seriøst? Sånt umenneskelig shit har jeg aldri møtt i russland eller andre land som Norge kaller for barbariske.
Jeg liker ikke slik utvikling mildt sagt og sitter her og nesten hyperventilerer. for jeg har jo angst. hva om NAV krever at jeg tar lobotomi for å bli friskere i neste omgang? Finnes det grenser for galskapet her i landet mon tro?
XOXO Tastaturheks
6 kommentarer

6 thoughts on “Har NAV rett å skjære vekk kroppsdelene våre?!

  1. NAV er politikerskapt helvete for folk som feiler ting.
    Nei, de kan ikke fjerne kroppsdeler, men de kan tydeligvis fjerne penger hvis folk ikke lystrer ordre. Så, om noen bare har “vondt i viljen” etter NAVs synspunkt, får de sage hodet av de brukerne…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.