Sårt at så mange nordmenn må ruse seg for å ha det gøy

Categories Hverdagen
Ikke så lenge siden skreve jeg et blogginnlegg om alkohol og barn. Åpenhjertet fortalte jeg om at jeg drikker aldri foran barnet mitt. Det er noe som handler om prinsipp for meg, og noe jeg mener er viktig for min datter. Nå har jeg ingen mål om å fremstå perfekt og fortelle til dere at mitt barn har aldri opplevd rus i livet sitt. Dessverre på grunn av mitt dårlige ekteskap har barnet mitt vært vitne til fest og rus i hjemmet, og det er noe som jeg vil ha skyldfølelse for resten av livet mitt, selv om det ikke er meg som drev med dette, men jeg er mor og min oppgave er å skåne barnet mitt. Derfor velger jeg avholds og rusfritt liv som det lille jeg kan gjøre for henne slik at hun slipper å oppleve mamma med glass i handa.
Etter jeg har lagt innlegget ut traff jeg mange rare reaksjoner. Jeg kjørte igang spørreundersøkelse på min instagram profil og utrolige 70 prosent av respondenter svarte at de synes det er helt innafor å kose seg med noe alkoholholdig i glasset med barna tilstedet.
Nå sitter jeg her som et stort spørsmålstegn. Hvorfor er det så viktig med rus ( ja, alkohol er rusmiddel) før barna har lagt seg? Er behovet for å oppleve rus så stor at man ikke kan vente et par timer om kvelden? Jeg spør nå bare!
Generelt synes jeg at det er altfor mange folk i Norge som elsker å sippe vin: Ofte og vel. Jeg ser det ukentlig i sosiale media. Helgekos er forbundet hos mange med et glass eller to. ” Noe rødt i glasset” heter det på mange Facebook statuser. Slik skjer det hver uke. Når det kommer til ferie og høytider observerer jeg sånt enda hyppigere. Ikke snakke om lørdager på byen. Jeg elsker å spasere meg en tur i den friske luften og kikke på den nydelige byen min. Men mine kveldsopplevelser ødelegges av fulle folk. Før hadde jeg ingen bil og på veien hjem i bussen virket det som de eneste edru folk på bussen var meg og sjåfør. Jeg trenger ikke å nevne her at fulle folk er utrolig ekle. Jeg hater fulle folk. Også om personen er litt “brisen” er dette SYKT SYKT ekkelt, og jeg skulle aldri klart å date en slik person.
Det overrasker meg når nordmenn begynne å spøke med det at jeg er russisk. Det drikkes vel vodka i hjemlandet mitt. Men tro meg, jeg har aldri i hele mitt liv sett så fulle folk som i Norge. Folk som kaster opp rett utenfor utested, som mister bevisstheten og som ikke klarer å styre seg på noe som helst måte. Når det kommer til sosiale ting, slik som dans eller sosialt hygge er nordmenn fremme med øl eller vin. Ellers klarer dem ikke bli utadvente og sosiale, menn klarer ikke by damer på dans, og omvendt.
Med andre ord, jeg skjønner ikke hvorfor folk i Norge må ruse seg for å ha det koselig og gøy. Noen som vet svaret?
XOXO Tastaturheks

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Sårt at så mange nordmenn må ruse seg for å ha det gøy

  1. Jeg er i behandling for rusproblematikk når det kommer til og røyke hasj, for meg ble det en løsning på de vonde følelsene etter 3 år i ett forhold som var voldelig fysisk/psykisk. Er mange som er i samme båten som meg. Synes det er fint du tar det opp, for rus har blitt dagligdags og det er skremmende. Jeg har funnet ut at for og nyte livet må jeg være tilstede, ikke ha svekkede sanser♥️

  2. Jeg vet ikke svaret, men med familiemedlemmer som har slitt med alkoholisme kjenner jeg at det ikke er noe problem å ikke bruke alkohol til hverdags eller fest. Jeg vokste trygt opp uten og har latt mine barn gjøre det samme. Det koster så lite.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.