NY KOMPIS OG FLÅTT MARERITT

Categories Hverdagen

arboreet lenalykke

 

 

På torsdagen gikk jeg en tur i skogen og plukket blåbær. Det er ganske overraskende for meg at blåbæra er moden allerede, fordi at i fjor var jeg på “bærjakt” ganske seint på sommeren, ca i august. Også er det verdt å nevne at jeg er veldig redd for flått. Jeg har helseangst så det er ikke så enkelt for meg å gamble med sjansen for å få flåttbit med mulighet for diverse skumle sykdommer. Derfor gikk jeg med tights og sokker over anklene, men uansett dette hjalp meg ikke mot flått mareritt.

 

skogen lenalykke

 

skogen lenalykke

 

Da jeg kom hjem oppdaget jeg masse små svarte prikker her og der, og begynte å sjekke meg febrilsk, så hoppe i kokende varm dusj, så kaste alle klærne i vaske så be de hjemme å greie håret mitt og sjekke hodebunn. Dette er ikke lett! Men ingen flåttbit ble oppdaget på meg og jeg må innrømme at jeg sitter og klør fortsatt. Jeg har så lyst på en tur til skogen med telt og hengekøe, men vet ikke hva jeg skal gjøre med angsten min. Noen tips?

 

 

skogen lenalykke

 

ekkorn

 

skogen lenalykke

 

skogen lenalykke

 

skogen lenalykke

 

Ellers var det en veldig koselig tur: jeg gikk til Arboreet i Sandnes, været var fint, masse blåbær og så oppdaget jeg en liten ekkorn. Han spiste nøtter og koset seg i sola. Utrolig søt skapning som bøe min nye kompis og satte pris på nøttene han fikk (ikke gi ekkorn salte nøtter når du er på tur!).  Forresten vet dere om ekkorn kan bite eller angripe mennesker? Han her virket veldig sky og spiste så pent. Dyra er så søte og så gode.

 

Det blir nok flere tur på meg. Liker dere å gå tur i skogen?

 

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “NY KOMPIS OG FLÅTT MARERITT

  1. Jeg liker tur i skogen. Tror ikke flåtten er DER. Mer høyt gress etc. Og uansett lurt med litt kledd på føtter og bein 😊

  2. Angsten blir svakere om man drar på tur ofte, og gjerne sammen med noen som er trygge og ikke redde. Og cluet for å greie å glemme insektene, kan ofte være å ha noe å gjøre og fokusere på over noen timer, som arbeid eller en sport, et mål for dagen, eller fisking for eksempel, bærplukking, etc.. (Jeg avskyr egentlig insekter, men er man i Finnmark så kommer man ikke utenom (mygg f. eks.)) Mot flått: Kle seg fornuftig og i lyse klær, bruke flåttmiddel (lurt å ha i håret/på hodet for eksempel), sjekke seg hver dag (finner man røde eksemringer bør man dra til legen, sies det, for å få forebyggende behandling i forhold til borreliose), og dersom man skal være veldig mye på tur/arbeid i skog og mark, så anbefaler de visstnok å ta en spesiell vaksine også (særlig om man bor på sørøst-kysten av Norge). Min erfaring med angst, er at kunnskap hjelper. Masse kunnskap. Og deretter oppsøke de settingene man har angst for. Lykke til! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.