HAR REISE-BLOGGERE SKYLD I KORONASMITTE SPREDNING?

Categories Blogg
vår
Genser HM Bukser Bubbleroom Sko NaKd
Det er ikke mening å angripe mine “kollegaer” som er bloggere, men jeg vil lufte en del tanker her- Det er nemlig noe som har provosert meg grenseløst i de siste dagene. Når koronaviruset ble kjent og hvor lett det smitter var det få som tok det på alvor var det mange som drev og reiste frem og tilbake. Etterhvert som tilstandene ble verre i Italia, skjønte de som hadde vett og ansvar at det var best å begrense reising. Dette gjaldt også reisebloggere.
Men det var massevis av bloggere som valgte å reise allikevel. Bare for å få kule bilder for Instagram, ikke miste samarbeid og rett og slett bare kose seg! Seriøst folkens? Mange av dere fortsetter å reise. Derfor har Norge stengt grenser.
Så folkens, det er ikke skam å reise, men herregud hvorfor er det så himla viktig? Jeg sitter her og gleder meg over at jeg hater å reise. Dog har jeg viktig møte i den russiske ambassaden og er nødt å møte der. Får se om det blir noe ut av dette. Men det er dog en høyst ufrivillig reise.
Hva med dere?
signatur
10 kommentarer

10 thoughts on “HAR REISE-BLOGGERE SKYLD I KORONASMITTE SPREDNING?

  1. Det er vel først og fremst skigale nordmenn med råd til å jakte snø utenlands som har dratt denne dritten tilbake til Norge. Fra Østerrike og Italia. Episenteret innenlands er i Oslo..og du vet..det er Oslo vest..de finere… 😏. Det er nok flere land som har erfart det samme..at det er de med råd til å reise som har tatt smitten med i bagasjen. Samtidig er det veldig mange som har havnet i karantene etter sydentur i vinterferien, og da særlig helseansatte… ihvertfall på min kant.

    Det sitter jo en del nordmenn rundt om og ikke kommer seg hjem nå, og det er vel alt annet enn reisebloggere.
    Til syvende og sist tror jeg smitten ville spredt seg overalt uansett, bare fordi det er så vanlig å reise utenlands gjerne flere ganger i året. Billige flyreiser..blås i forurensning… Nå vil ikke Moder Jord mer?

  2. Jeg liker også å være ganske mye i ro:) Artig å høre at flere er sånn! Ja, jeg tror alle som reiser mye og lanserer det som en livsstil og “meningen med livet” trolig bidrar til smittespredning av litt av hvert, og uten tvil; til forurensing. Så håpet er at bloggere og andre begynner å se seg litt mer rundt i nærområdet. Du er flink til det <3

  3. Bloggere?
    Hva med forretningsfolk og folk som på død og liv MÅTTE på akkurat DEN ferien fordi de trengte det? Tror ikke man kan skylde på en enkelt yrkesgruppe eller mennesker generelt. Jeg bestilte reise jeg også, etter jeg hadde hørt om det i Kina, men jeg hadde i min naivitet aldri trodd at dette skulle ramme oss så hardt. Det tok litt tid før det gikk inn. Jeg er selv i risikogruppen, men selvsagt nokså naiv, som de fleste andre i trygge og gode Norge. Nå blir jo ikke ferieturen noe av, og det er helt greit. Jeg synes alle landene stengte grensene for sent. Myndighetene burde skjønt det, lenge før vi innbyggere skjønte det selv, de fikk jo opplysninger og advarsler anmass. Men hva gjorde de? Jo, de ventet, like naive som vi innbyggere i dette landet.
    Håper du får tatt turen til ambassaden. Men det er jo innenlands, så det burde kanskje ikke være så vanskelig.

  4. Ja, jeg har hele tiden tenkt det samme og er enig med deg. Samtidig legger jeg også ansvaret over på myndighetene som tillot det, for veldig mange tror jeg innbilte seg at så lenge det var lov, måtte det være greit, istedenfor å tenke selv. Dessuten fikk man ingen penger refundert så lenge ikke myndighetene frarådet det. Så kan man jo spørre seg om influensere burde vite bedre enn folk flest, men de er tross alt ikke fagfolk, så sånn sett kan de kanskje være tilgitt. Når det er sagt, er ikke jeg heller helseutdannet, men jeg har skjønt hvilken vei dette bar lenge, og har krympet meg over alle (også helsepersonell) som likevel dro på vinterferie etter at viruset hadde kommet til Europa, inkludert et tilfelle på Kastrup flyplass i København, for ikke å snakke om de som dro etter at de første koronasmittede hadde kommet hjem fra Nord-Italia og innbilte seg at resten av kontinentet var trygt. Lærte vi virkelig ingenting av at viruset kom til Europa fordi kinesere dro hit på nyttårsferie i hopetall? En av sjefene på Ullevål sykehus fortvilte fordi han ikke hadde myndighet til å nekte sine ansatte å reise ut av landet i denne perioden, og nå ser vi resultatet. Det er mange i fagmiljøene som har ropt varsko lenge, så kom ikke her og skyld på etterpåklokskap – det blir altfor lettvint. Synd du må ut og reise på denne tiden – forstår godt at det gjør deg stresset. Men sannsynligvis er det tryggere nå enn rett før de store tiltakene ble iverksatt om det kan være en liten trøst.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.