RØDE SEIL

Categories Finne den rette, Hverdagen
røde seil
Jeg har ordnet meg flott bilde som vi fikk til ganske så tilfeldig. Bestisen knipset dette bildet mens vi var på en koselig tur på Dale. Jeg hadde så lyst å gå ned til stranda og der fant jeg en fin benk. Været var fantastisk og der ute var det flere båt. Jeg elsker båter og kunne mer enn gjerne ha hatt en. Så jeg redigerte meg en båt med røde seil på bildet mitt.
Det minner meg om mitt favoritt eventyr som heter Røde Seil. Den er skrevet av den russiske forfatteren Alexander Green og handler om en liten jente som mistet mora si alt for tidlig. Jenta het Assol og hun lekte mye for seg selv siden det var bare henne og faren hennes i hele verden. og pappaen måtte jobbe mye. En dag lekte hun ute med en lekebåt som pappaen hennes hadde laget av et tre. Så møtte hun en gammel mann som stoppet der ved innsjøen. Han spurte hva gjør hun der helt alene. Hun fortalte litt om seg selv og han sa til henne at han kan se hennes fremtid og fortalte at en vakker dag kommer det en fin ung rik mann på en båt med røde seil og gifter seg med henne.
Jenta trodde på dette og begynte å gå til havna hver dag for å vente på en fin båt med knallrøde seil. Slik gikk det nesten tyve år og folk i bygda begynte å kalle henne for gærning. En dag kom til en båt i havna. Kapteinen var rik, ung og fin mann som så ei vakker jente som stod på brygga å kikket på båtene. Han tenkte å seile forbi, men jenta berørte hjertet hans så han seilet inn i havna og gikk til byen for å spise og drikke litt øl. Der i puben ble han kjent med lokale menn og spurte hvem jenta var. De svarte at hele byen kjenner henne, Hun er vakker, men syk i hodet. For hun venter på en Kaptein på en båt med røde seil.
Mannen bestemte seg. Han seilet vekk og gikk til forhandleren som skaffet han stoff til røde seil. Etter en måned var seilene klare. Han dro tilbake til denne lille byen for han visste at hun stod på kaia og ventet på han. Hun så røde seil langt ute i havet og hjertet hennes begynte å slå så mye at hun nesten mistet pusten. Han gamle mann hadde rett og det var så verdt å vente på!
Så snipp snapp snute eventyret er ute. Mottoet her er at det er verdt å vente på en som kan gjøre eventyr til virkelighet for deg. Ikke noe mindre.
signatur

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.