#SJEKKDEG

Categories Livet som det er

 

høst antrekk

Jeg leste nylig at på grunn av Korona utsatte flere kvinner sin årlige celleprøve. Legene er bekymret siden det kan øke antall tilfeller med livmorhalskreft. Jeg tenker at det er min plikt som blogger å fortelle her at det er ikke farlig å gå og sjekke seg og det er ikke farlig dersom hpv og celleforandringer blir oppdaget.
Sjekkdeg
Hos meg oppstod dem før jeg bikket 25 som er minimal alder for å ta sin første celleprøve. Jeg merket at jeg begynte å få blødninger midt i syklus og bestilte time hos fastlegen. Heldigvis gikk det raskt og jeg ble henvist videre til sykehus. Der ble jeg fortalt at jeg har celleforandringer som kanskje går over av seg selv. Jeg skulle komme tilbake for nye prøver om 6 måneder, Så ble jeg gravid og alle celleforandringer ble borte, sammen med hpv.
Derfor deler jeg mine erfaringer. Det er ikke skummelt å dra til legen og ta en prøve og det er ikke skummelt å oppdage ting i tide. Det som er skummelt er å utsette en så viktig sjekk.
Håper at alle passer på helsa si og bestiller time.

Har du sjekket deg?

signature lena
2 kommentarer

2 thoughts on “#SJEKKDEG

  1. Ja, jeg sjekket meg sist på seksukerskontrollen etter at sønnen min ble født i august i fjor, og før det igjen sjekket jeg meg ved fertilitetsklinikken som unnfanget ham før jeg startet med forsøk der.

    Som jeg allerede har nevnt på bloggen, hadde jeg grove celleforandringer da jeg var 25 som måtte opereres uten tvil – hvis ikke kunne svulsten blitt ondartet og jeg kunne risikert å dø av kreft. Det var helt tilfeldig at det ble oppdaget, og etter det har jeg aldri latt det gå mer enn toppen tre år mellom hver gang. Heldigvis har jeg aldri hatt celleforandringer igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.