SLIK BLE JEG KVITT PERFEKSJONISME

Categories Livet som det er

Lenalykke høst

Da jeg lovet i mitt forrige innlegg å fortelle om hvordan jeg ble kvitt perfeksjonisme, så her kommer det. Jeg var en perfeksjonist i mange år, spesielt i ungdomsårene og tidlig som ung voksen. Perfeksjonisme er faktisk veldig slitsomt å lide av, siden den bremser utviklingen og effektiviteten ganske kraftig.

 

Ting skal være perfekte, ikke bare gode, og ting skal være så bra som mulig, enda bedre og til slutt blir det aldri bra nok

 

Konsekvenser av dette er følgende: man føler stadig at man ikke strekker til, man sammeligner seg stadig med andre og ser at andre har det mye mye bedre enn deg selv, på alle mulige måter, forhold er ikke bra nok som regel siden det er ikke perfekt og man krangler med kjæresten eller kjæresten er ikke så perfekt som kjæresten til naboen, jobben suger siden den kan være kjip til tider, og man ønsker helst en perfekt jobb hvor alt passer, man selv er ikke pen nok, ikke smart nok, ikke rik nok osv. Dette kan fortsette til det uendelige.

Til slutt skjer det to av mulige scenario: enten man jobber seg ihjel og jager “det perfekte” hele tiden (vi alle har sett slike folk som opererer seg, trener masse, hele tiden bytter partnere, bosted og jobb, men blir aldri ferdige og fornøyde), eller gidder man ikke gjøre noe i frykt av at dette ikke blir perfekt nok (jeg har fortsatt dette hengende i og med at jeg prokrastinerer en del ting som jeg er redd for utfall for, dette jobber jeg med). Begge deler er slitsomme og gjør at man stagnerer og ikke utvikler seg, stresser mye eller hater seg selv for passivitet.

 

Hvordan komme ut av dette og begynne å leve et normalt liv uten plagsommer perfeksjonisme?

 

Først og fremst er det viktig å bli kjent med seg selv. Jeg sier dette veldig veldig ofte og kanskje dere er lei, men det er alfa og omega for et lykkelig liv. Bli kjent med deg selv! Finn ut hva du vil, hva du er god på, hva du er dårlig på. Så når du har gjort det, så fokuser på det du er god på! Dropp å forbedre hele tiden det du er dårlig på. Denne biten kan du øve på om det blir behov (slik som jeg gjør med kjøring nå), men det er mye lettere å bare droppe dette om du kan og heller utvikle det du er flink til. Slik øker du mestringsfølelse og stabiliserer selvbilde. Godt selvbilde er hoved ting for å bli kvitt perfeksjonisme. Da vet du at du er bra nok, og du vet på hvilke områder.

 

Neste steg er å slutte sammenligne seg sevl med de andre, og slutte å konkurrere. Eneste person du bør sammenligne deg selv med er deg selv i går. Har du fin utvikling si noe fint til deg selv og dyrk mestringsfølelse. Det er ingen vits å sammenligne seg med de andre, siden vi sjeldent vet om hvilke forutsetninger dem har og hvorfor de oppnådde det de har nå. Det er ikke alt vi vet og ser. Det er mye bedre å bli inspirert av andre og motivere seg selv.

 

Tillat deg selv hvileperioder og pauser i utviklingen. Oppnår du målet ditt så ta en liten pause og nyt livet, ikke sett med en gang neste mål. ellers får du ikke kjenne på mestringsfølelsen. Jeg gjorde slik før og dette gjorde meg syk og stresset. Akkurat nå hadde jeg en pause på en måned hvor jeg bare nøt det at jeg oppnådde mitt mål og fikk meg ny jobb. Dette var et riktig valg. Nå er jeg klar for innsatsen på den nye jobben og da kan jeg fokusere bare på dette i noen måneder til, så ta tak i andre mine mål. Det er greit at noe ikke blir perfekt eller at andre området i livet står på pause mens du jobber med et mål som er viktig nå (det er nemlig dette perfeksjonister har problemer med, de ofte multitasker og drukner i flere mål som de jobber med samtidig).

 

Dyrk takknemlighet. Dette er en kur mot alt og det er det som gir deg lykkefølelsen. Jeg har en fin rutine her i huset. Hver søndag setter jeg meg ned og skriver minst tre ting som var bra denne uken og som jeg er takknemlig for. Dette lar meg kjenne på at jeg har mye i mitt liv, jeg er heldig og at jeg har oppnådd mye. Så dette gjør at jeg lander litt og ikke har evig jag etter et bedre liv. Det er utrolig viktig å leve her og nå fordi at det er kun nå-øyeblikket vi egentlig har, siden fortiden er død og ferdig og fremtiden har ikke kommet enda. Noen skriver tre gode ting hver dag og dyrker takknemlighet. Det er utrolig effektivt mot perfeksjonisme.

Håper dette var nyttige tips. Det hjalp meg veldig hvertfall.

 

Er du en perfeksjonist eller en livsnyter?

signature lena

 

2 kommentarer

2 thoughts on “SLIK BLE JEG KVITT PERFEKSJONISME

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.