5 GODE VANER FOR EN LETTERE HVERDAG

Categories Hverdagen

lenalykke

Hverdagen kommer snikende, og jeg kjenner på presset som vil garantert øke mot høsten og vil eskalere mot jul. Her er noen tips som vil hjelpe deg å komme i gang med hverdagen. Jeg prøver nå ut alle og kjenner på effekten.
Her er min liste.
Gjør klart klær og matpakke kvelden før
Dette er et kjedelig tips sikkert, men det er utrolig hvor godt det fungerer! Om morgenen alt ligger ferdig og du slipper stress og lage deg en dårlig matpakke, eller skippe frokost som er veldig viktig.
Gå en liten tur hver dag
Det er ikke lett å få til å trene regelmessig dersom du har en hektisk hverdag, men en liten tur får alle til. Ta deg en lett luftetur rett etter jobb, slik at du får luftet hode og kropp, så kom i gang med middagen. Det er blitt ny rutine her i huset og det fungerer skikkelig bra.
Spis nok proteiner
Dette høres rart ut kanskje, men det er det som skjer at vi får lav energi, søtsug og blir sløve. Vi spiser for lite proteiner og for mye karbo. Spis egg, kylling, cottage cheese, nøtter, banan som mellommåltid eller til lunsj. Dette vil sikre deg nok proteiner. Ikke glem fisk og storfe til middagen. Helt utrolig hvor mye dette betyr!
Ta 15 minutters avslapning
Det er nok med 15 minutter mellom lunsj og middag. Jeg bruker å legge meg ned på matta og ta på øyemaske og noe god musikk på ørene. Som regel er dette nok for å re-starte meg selv og bli klar til resten av dagen. Er det for lenge med 15 minutter, så kan du bruke 3-5 minutter på deg selv. Det er viktig!
Lag planer og prioriter
Det er viktig med prioriteringer i hverdagen for å ikke drukne i diverse gjøremål. Jeg har to notatbøker som jeg bruker til planlegging: en med gjøremål for min jobb og en for sosiale media og hverdagen med mine hobby. Jeg bruker også fargekoder som avgjør hvor viktig den oppgaven er. Dette gir meg fin oversikt over alt som bør gjøres, og ikke minst mestringsfølelse over det jeg får til i løpet av dagen.
Ja, det hender jeg glemmer å sjekke boka og miste avtaler, dette kan skje alle, men det er fint å ha oversikt.
Hva er deres tips til en lettere hverdag?
signature lena

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.