5 TRIKS FOR Å LÆRE NORSK

Categories Hverdagen

 

norwegian

Jeg skriver mye bedre norsk enn jeg snakker, Når du møter meg først så avslører folk veldig raskt at jeg er ikke norsk opprinnelig, Jeg har blanding av aksent og dialekt og sliter fortsatt en del med uttale, men alt i alt kan jeg norsk ganske godt. Derfor vil jeg dele tips her til hvordan du lærer norsk relativt raskt.
Her er min liste
Dropp morsmål!
Det er utrolig viktig, folkens. Jeg kjenner altfor mange utlendinger som kom hit for 5-7-10 år siden og fortsatt ikke kan norsk. Det trengs ca 7 år for å tilegne seg språk på samme nivå som lokale folk. Men om du bruker morsmål (eller engelsk for den saks skyld) flittig, vil du få vansker med å lære norsk. Derfor bør du droppe morsmålet og heller snakke norsk.
Omgås norske folk
Det er viktig å ha norske venner for å lære språket skikkelig. Mange synes det er en utfordrende og ikke får venner nemlig fordi at de snakker norsk ikke så bra, men det er det som er trikset. Få deg norske bekjente som du skal snakke med så blir du bedre i norsk. Det er ikke så vanskelig som du tror.
Delta i grupper
Det finnes grupper på Facebook for folk som vil bli bedre i norsk, samt språk-kafé. Jeg anbefaler virkelig å delta. Der får du ikke mulighet å snakke morsmål eller engelsk, og blir raskt bedre i norsk.
Les barnebøker
Når du begynner å lære norsk er det lurt å lese bøker som er beregnet for små barn. Samme gjelder barne-TV. Det er enkelt språk som blir lett forståelig for deg. Velg gjerne bøker med bilder og stort skrift. Slik kan du gjette en del om innholdet og så tolke resten.
Lek med barna
Små barn som snakker norsk er perfekte for deg som kan språket nesten på samme nivå. Dere kan kommunisere og du blir bedre og bedre. Slik opplever du også mindre frustrasjon over at språk er «for vanskelig». Jeg startet min første norske praksis i barnehage og det var ganske så behagelig å kommunisere med unga.
Har du egne triks hvordan lære norsk raskere?
signature lena

 

4 kommentarer

4 thoughts on “5 TRIKS FOR Å LÆRE NORSK

  1. Så veldig enig med deg om hva som er lurt å gjøre for å lære seg (bedre) norsk og akkurat hva jeg også ville ha anbefalt om jeg skulle hjelpe noen med språket ( gjelder jo alle nye språk som ikke er ens morsmål).

    Kan gi to eksempler som illustrerer dette. Har en venninne fra Phillipinene som bare kan noen få norske ord etter to år her i landet. Mens min sønn fra Afghanistan snakket helt greit norsk til daglig bruk etter 8 måneder her. Hun har studert i internasjonal klasse hvor engelsk har vært det alle har forstått, har hybel med husvert fra samme land og har i tillegg funnet flere venner som også kommer fra Philippinene. Samlet blir det da lite norsk trening. Han hadde ikke engelsk å støtte seg på, så skulle han kommunisere med oss innfødte måtte han lære seg norsk. At han i tillegg har bodd i en norsk familie, har vært bra både for språktrening og for å lære det norske samfunnet å kjenne.

    Det kommer ikke bare på språkevne, men også vilje. Der har jeg også et godt eksempel som illustrerer dette bra. Treneren for det norske hopplandslager kommer fra Østerrike. Han lærte seg norsk etter rimelig kort tid her. Den forgående hopptreneren fra Finland tror jeg ikke kunne mye norsk etter mange år her. Iallefall var alle intervju med norske sportsreportere på engelsk. Han fra Østerrike kunne ta intervjuene på norsk etter bare noen måneder her.

    1. ungdommer lærer språket raskere på grunn av bedre evner og arbeidsminne, også fordi at det er enklere for hjernen å lære språk desto yngre man er. Men også fordi at ungdommer henger sammen med norske ungdommer

  2. Generelt har nok unge folk lettere for å lære et nytt språk, men noen har bare bedre språkøre enn andre, eller større ønske til å lære et nytt språk.

    Jeg kjenner mange 15-18 år som i sin rid bodde på asylmottak. Og det var stor forskjell på hvor fort og hvor mye norsk de kunne etter et år, og etter to år.

    Jeg er enig i at utenlanske barn som går i norsk grunnskole lærer fort norsk også firdi de har norske venner. For ungdommer er det ikke alltid slik. De holder seg til venner fra eget land, både fordi kultur og språk er fellesnevner, men også fordi det er vanskeligere å få norske venner når man er litt eldre. Kjenner familier med barn i alder 10-20 og unge enslige asylsøkere med oppholddtillelse, så dette ser jeg veldig tydelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.