ALT FOR “LIKES”?

Categories Livet som det er

likes

Nå har jeg vært en hel uke i depresjon og elendighet og har oppdaget en serie som heter “The Black Mirror”. Veldig interessant serie i utgangspunktet. I tredje sesongen handler første episode om verden som ble fullstendig digital. Mennesker har et slags skjerm og kan se rangering til hverandre basert på “likes”. Alle kan sette “likes” på hverandre basert på egen vurdering av handlinger og kvaliteter.
Samlet skår av vurderingene gir tilgang til alle sosiale goder. Om du har under 3,5 i snitt kommer du deg ikke på flere sosiale arena. Har du samlet skår under 3 er du så og si utstøtt.
Hovedperson i episoden, sosial jente som heter Amy prøver å få bedre samlet skår for å få leie drømmeleilighet og skaffe seg drømmejobben. Hun trikser på alle mulige måter for å høste inn sympati og «likes», men noe går galt og Amy får utrolig dårlig skår på 1,5 til slutt. Der mister hun alle hemninger og sier og gjør som hun selv vil, uten å se på andre.
likes
Moralen av denne episoden er slik for meg: vær deg selv uansett situasjon, pluss at det vi driver med i sosiale media nå er et farlig spill rett og slett. Sosiale media er ingen virkelighet og folk har maske av «likes», slags fasade som absolutt ikke forenelig med hvem de egentlig er.
Før ønsket jeg å være influenser på fulltid, nå vet jeg ikke lenger. Situasjonen i hjemlandet viser hvor skjør denne digitale verden er. Plutselig sitter du der uten «likes» og Instagram tilgang og det er ganske kjipt om dette var hele livet ditt.
Har dere sett episoden eller serie? Hva tenker dere om problemet?
signature lena
Lignende artikler:

Få gjøre mitt beste

8 kommentarer

8 thoughts on “ALT FOR “LIKES”?

  1. Høres ganske spesielt og skremmende ut at mennesker rangeres ut fra “likes”. Spesielt når dette får alt å si for hva man kan gjøre og oppnå… Sikkert litt til ettertanke! Ikke sett serien/episoden.

  2. Nå forstår jeg at du har det ikke greit med alt som skjer i hjemlandet ditt. Jeg er også lei meg for det som skjer. Sender klem til deg. Håper at det løser seg snart.

  3. Jeg har ikke sett serien, men merket jeg fikk frysninger av dette sci-fi scenarioet!
    Selv håper jeg jo etterhvert å kunne tjene såpass at jeg kunne levd av bloggen alene, ev. med noe back-up fra SoMe.
    Men den influenser-tittelen kommer jeg nok neppe til å vedkjenne meg med det første, for selv om det er mye bra å finne, så er det også så alt for mye overfladisk og giftig piss.. 😉

  4. Har ikke sett den serien..men tenker at det er for grusomt om verden skal bli sånn. Jeg er mye på sosiale media i forbindelse med bloggen og bildene mine – men lar det heldigvis ikke styre livet mitt..
    Selv om jeg ikke er flink til å kommentere her, tenker ofte på deg nå når jeg veit du sliter. Sender over mange gode tanker og positive energier ❤ Klemz fra nord-Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.