KVINNEDAGEN HER OG DER

Categories Hverdagen
8.mars
Hei alle fine, sterke og modige damer som leser bloggen min!
Jeg vil gratulerer oss, kvinner, med den internasjonale kvinnedagen!
For meg har denne dagen alltid handlet om noe annet enn frigjøring og feminisme. Kanskje fordi at i mitt land er denne dagen først og fremst dedikert til kjærlighet og skjønnhet. Den ligner på morsdagen i Norge. Kvinner får masse blomster, koselige overraskelser og gaver.
frokost
passende lunsj til 8.mars
Mens her i Norge handler dagen om at kvinner skal bli hørt. Det var egentlig meningen med 8.mars i mitt hjemland også, men dagen druknet i andre ting. Her i Norge demonstreres det gjerne og kvinner gir gaver og oppmerksomhet til hverandre.
Hva er viktig for meg i dag? Jeg tror at det er begge deler: jeg ønsker både bli hørt og likestilt, og jeg ønsker å føle meg kvinnelig. Med alt dette innebærer. Ja, jeg liker å motta blomster og oppmerksomhet, jeg liker støtte og kjærlighetstegn, men det gjør vi vel alle?
Derfor denne dagen er fortsatt begge deler for meg. Jeg håper i fremtiden klarer vi å satse på mer kjærlighet og trygghet som er “tradisjonelt” kvinnelige egenskaper fremfor aggresjon og makt.

Hvordan feirer dere dagen i dag?

 

 

signature lena

 

 

Lignende artikler:

Slik feirer vi 8.mars i Russland 

Hva er kvinnelykke?

 

4 kommentarer

4 thoughts on “KVINNEDAGEN HER OG DER

  1. På tur i bilen på kvinnedagen, hørte jeg på radioen et intervju med ei russisk dame bosatt i Norfe. Husker ikke hva hun het eller hva hun gjør, men tror kanskje hun var journalist. Uansett, hun fortalte at 8.mars var den eneste dagen i Russland hvor hun ikke så kvinner bli banket av sine menn og at menn faktisk kunne lage mat. Selvfølgelig er menn (og kvinner) i Russland like forskjellige som menn i alle andre land. Noen tenker sånn og andre tenker slik. Men om det hun sa er jevnt over sant, så er det behov for en kvinnedag hver dag. Ikke for blomster og gaver, men for å få respekt for det de er. Mødre, døtre, søstre, ektefeller, sterke kvinner som alle fortjener å bli behandlet med respekt. Kvinnedag eller ei.

    Det gjelder kvinner i alle verdens land!

    1. lol
      Ikke alle banker opp kona i Russland. Tror denne dama er ikke glad i hjemlandet sitt. Synes ikke det er det som skal fremheves (selv om Russland sliter med dårlig lovverk mtp hjemmevold). Mange kvinner blir banket opp i Norge også, på 8. mars eller ei. Så det er ikke valg mellom bli skjemt bort med blomster en dag i året og så bli banket opp resten av dagene, eller aldri få blomster, men leve fint, som i Norge. Min pappa elsker mamma høyt, aldri gjort henne noe som helst og kjøper blomster til henne hver uke. Ja, han lager digg mat. Slik mann ønsker jeg også. Ja takk begge deler- masse blomster og oppmerksomhet OG respekt 🙂

      1. Som jeg skrev, russiske menn er vel like forskjellige som norske menn eller menn overalt. Noen er voldelige, andre er ordentlige menn som tar avstand fra vold og som elsker både kone og barn og ikke vil de annet enn bare godt. Jeg tviler ikke et sekund på at mange russiske menn er av det siste slaget. Men jeg vet også at det finnes mange som dessverre ikke er videre snille på hjemmebane. 40 prosent av alle voldsforbrytelser i Russland skjer i familien, ifølge offisiell statistikk. Årlig blir 12.-14.000 kvinner drept som følge av vold – det tilsvarer en kvinne hvert 40. minutt. Det er få av disse sakene kommer opp for retten. I 2017 signerte Putin en kontroversiell lovendringen som avkriminaliserer enkelte former for familievold. Så lenge partner eller barna ikke blir alvorlig skadet og volden ikke skjer oftere enn en gang i året, risikerer voldsutøveren nå bare bøter eller kortere fengselsstraffer på opp til 15 dager. Tidligere var maksstraffen for vold i nære relasjoner opp til to år i fengsel. Du og jeg kan si ja takk begge deler, blomster og oppmerksomhet og respekt. Men alle de kvinnene, både i Russland, Norge og alle andre land, som har opplevd å bli banket opp av sin partner, eller voldtatt av fremmede eller partner, ville nok gjerne hatt respekten først og fremst.

        1. jeg vet kjempegodt det som skjer i Russland. Dette endrer ikke mitt syn på 8.mars som var ALLTID en dag når pappa kom hjem med masse blomster, gaver og kake. Det vil alltid være en slik dag for meg. Nei, pappa ikke banket oss opp:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.