DET ER LOV Å HA DET BEDRITENT

Categories Livet som det er

jul

 

I går publiserte jeg mine tips mot “juledepresjon“. Altså jeg skrev “depresjon” i parentes siden jeg opplever som regel nedstemthet i juletider, og det er helt greit. Jeg prøver å kose meg, og fikser meg kjempefin jul, men jeg er trist. Det er helt helt greit.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor er dette ikke lov i vårt samfunn? Hvorfor skal vi alltid være glade, korrekte og oppleve kun positive emosjoner. Det er like viktig å kjenne på negative emosjoner, erkjenne dem og ønske dem velkommen. Jeg fikk flere kommentarer på bloggen om hvordan jeg kan bli glad, om at det er mitt ansvar å være glad osv, men hva om jeg ikke er gira på å være glad?

 

 

jul

 

Jeg liker ikke norsk jul, jeg vil ikke tvinge meg selv til å føle noe jeg ikke føler. Dette betyr ikke at jeg ikke har det bra eller at livet mitt suger. Jeg har det kjempefint. Man kan faktisk være trist og nedstemt, men har det veldig fint i livet.

 

Det er lov også å føle seg mislykket allikevel, men tenke positivt og tenke at ting kan endre seg

 

 

Vi opplever en hel spektrum av følelser, og det skulle vært utrolig rart om det var utelukket positive følelser. Det er også meget farlig å ikke erkjenne sine ekte følelser, eller late som, eller ikke sette ord på hva man virkelig føler og mener, i frykt å ikke bli sosialt akseptert. Dette skaper massiv passiv aggresjon (noe jeg ser ofte her i samfunn), og gjør at man føler seg virkelig dårlig da. Så nei, jeg skal ikke “fikse meg”. Jeg skal få lov å kjenne på nedstemthet i Jula, men jeg har bestemt meg på at dette blir beste Jul for min del og jeg skal kose meg masse.

Jeg har både råd og muligheter til dette. Håper dere vil kose dere også

 

 

Klem fra meg,

signature lena

5 kommentarer

5 thoughts on “DET ER LOV Å HA DET BEDRITENT

  1. Fantastiske bilder Lena 🤩 Selvfølgelig er det lov å være lei seg. Viktig å kjenne på de følelsene også. Det viktige for min egen del er å ikke “bli der” eller”dyrke” tristheten for lenge.

  2. Julen er jo unektelig også den mest emosjonelle tiden på året, så vi er mange som har det med å føle på en melankoli i denne høytiden.
    At det for deg kan bli litt ekstra skjønner jeg godt, da du jo er vokst opp med andre tradisjoner enn de norske, og at det i den forbindelse sikkert føles litt vemodig..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.