DETTE ER BARE IRRITERENDE

Categories Hverdagen
steam kaffe
Det er flere ting som gjør meg ganske irritert, og en av dem dette spørsmålet: Skal du noe kjekt i helga?
Jeg svarer som regel at jeg vet ikke hva personen betrakter som “kjekt”? For meg virker det som om det forventes å svare noe kult og gjerne aktivt. Ikke det du selv opplever som “kjekt”.
steam kaffebar
Som regel svarer man følgende: 
– jeg skal på en spennende fjelltur
– jeg skal ut og reise på spa-opphold med venninnene
– jeg skal på kul restaurant og feire bursdagen til ei venninne
– jeg skal på kjærestehelg
– vi skal på telttur med hele familien, båle og sove under en åpen himmel
– og you name it
Mange der ute har slike planer og mener at helga skal være så aktive som mulig. Mange derimot ikke har slike planer og ikke har noe “kjekt” å gjøre i helga.
Folkens, der ute er dere snille slutt å stille slike spørsmål. Dette kan være for dumt og dette kan være sårende. 
For det første, ikke alle mener at en aktiv helg er “kjekk”. Mange har nok med å komme seg gjennom arbeidsuke og skal kanskje ligge flate hele helga. Mange har ikke råd til noe kjekt, eller helse til noe kjekt.
For det andre, så kan det være vondt å høre om at man forventes å gjøre noe “kjekt” i helga når man virkelig vil, men ikke får det til. Noen gruer seg til helga fordi at det er ikke så godt å være hjemme og fordi at alt ikke er så fint.
Her er min liste med hva jeg synes er “kjekt” i helga:
– daffe hele dagen i pysjamas
– ligge i senga, spise is og se på serier
– kose seg med kjæresten i senga hele dagen og ikke gå ut
– bruke hele helga på hjemmespa, ansiktsmasker og massasje
– ikke gjøre noe som helst, bare spise og sove, spise og sove
Sorry om jeg skuffer deg når jeg nevner noe slikt. Men jeg er drittlei av spørsmålet som dette. Kanskje det er lurt å bare spørre om jeg har noe spesielle planer for helga, og om jeg en gang har så svarer jeg ja. Eller nei.
Hva bruker dere gjøre i helga?
signature lena
10 kommentarer

10 thoughts on “DETTE ER BARE IRRITERENDE

  1. Vi bruker gjøre noe kjekt i helgene 😂 Beklager om det svaret ble feil, men slik er det bare. Kjekt i vår forstand er å være sosial, aktiv og gjerne fest på lørdager. Søndager har (ihverfall jeg) sånn pysjamasdag som du synes er kjekk. Snuppen min jobber mye og synes det er kjekt å være sosial og ta en liten fest denne ene dagen i uka. Søndager går han gjerne en lang tur. Jeg er ufør og ser sjelden andre mennesker, så derfor synes jeg også det er kjekt med litt fest og sosialt samvær i helgene. Jeg vet så inderlig godt at med mine diagnoser og som ufør at det kommer en tid da dette opphører, så for meg er det slik at jeg vil være aktiv og ha kjekke helger så ofte jeg kan. Lever bare én gang såvidt jeg vet. Ha en riktig fin kveld 🌹

    1. det finnes ikke feil svar, jeg er glad dere er aktive og har det gøy. Jeg tenker bare ikke spørr andre så mye om dette for andre (slik som meg) kan være overbelastet ily uke og ønske å ligge flat i helga. Det er dumt å føle seg kjedelig eller lat bare fordi man ikke synes fest eller sosialt er noe “kjekt” i helga

  2. Arbeider hver tredje helg, og da blir det sofa og tv resten av dagene. Ellers kan mi helg være veldig forskjellig. Noen ganger fjelltur, andre ganger kjøkkentjeneste og husarbeid, eller bare rett og slett ei god bok i sofaen. Ikke ofte det blir konsert, kino el lign men det skjer, men like gjerne en ukedag som en helg. Hotelhelg er heller sjelden, men trives godt hjemme så det er greit både tid, penger og mulighet til noe super “spennende”.

    1. Ikke lat nei, men litt makelig.

      Trener alle helger jeg ikke er bortreist eller jobber. Etter helgejobb verker føtter og rygg, noen ganger så mye at jeg må ta smertestillende. Da er det ikke rart om det blir avslapping og kos resten av kvelden.

  3. Jeg bruker mye av min tid på prosjektene I Uganda i uka, og litt helgen:) Når man gjør noe som man liker så føles det ikke som jobb

    Ellers i helgen går det som regel i lenger turer en vanlig da bikkja trenger trim, Ja jeg trenger det også, men som deg så liker jeg å Molle meg i senga ( Molle= dræge) ( dræge = ligge lenge i senga å koser seg) Strikke, kose meg med Netflix. Så drar jeg på besøk til dem jeg har lovet å komme mangt en gang, men tiden i kosemose tilstand er noe jeg ofte gjør så er det ikke sikkert jeg kommer meg til noen. Er veldig hjemmekjær så om jeg for besøkt noen så blir det veldig koselig, og tenker – Jeg må gjøre det oftere 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.