FORSKJELLER SØR OG NORD (del.1)

Categories Hverdagen

Lenalykke tur

 

Etter dagen i går kom jeg plutselig på hvor forskjellig kultur Nord og Sør i Norge er. Så her er en liten oppsummering (tihi) med ting jeg synes er forskjellige sør og nord. Here we go!

 

  • Forhold til kjøring og avstander: mine kollegaer her ble sjokkerte over at jeg kjører så langt til jobb (til opplysning tar veien 35 minutter med kø på motorveien, og 25 minutter uten kø), i Nord Norge kjører man lett 60 minutt til naboby og mener at det er relativt kort avstand

 

  • Skryt: jeg har enda til gode å få høre fra jærbu eller siddiser at de skryter av byen, naturen og mennesker, mens i nord er det utbredt. Der skrytes det av beste natur, varme mennesker og alt er så bra nord som søringer får aldri til (sorry not sorry, ærlig talt vet jeg ikke hva jeg tenker om dette, jeg er for selvboost egentlig )

 

  • Åpenhet : det er ikke vanlig her sør å spørre for mye, samt opplyse om sitt privat liv, til og med på Jæren hvor man har bygdekultur. I nord blir man spurt om alt mulig privat og blir ærlig fortalt hva man synes om deg (jeg vet heller ikke hvordan jeg forholder meg til dette da jeg er ganske åpen og frampå, men jeg synes det er befriende å ha noe privatliv og ikke utlevere seg selv, så det er veldig godt jeg slipper for mange spørsmål)

 

  • Vennskap: selv om jeg er utrolig velsignet med venner, så mener jeg fortsatt at det var lettere å få venner nordpå. Kanskje punkt over har betydning i og med at folk er mer åpne nordpå (dette er veldig individuelt, men jeg generaliserer litt allikevel).

 

  • Romantiske menn: jeg synes så absolutt at menn er mer romantiske sørpå. Her er det vanlig å få en blomsterbukett på døra og smykke eller en liten gave fra menn man ikke har veldig nær relasjon med (mine erfaringer da), og det er mer vanlig med romantiske koselige dater. Jeg elsker å date menn her, og jeg liker også at menn her er mer sjenerte og mindre frempå

 

Dette var dagens, ris og ros mottas i kommentarfeltet. Del gjerne deres erfaringer også ✌🏻

 

signature lena

 

6 kommentarer

6 thoughts on “FORSKJELLER SØR OG NORD (del.1)

  1. Det med avstander er ironisk. I Nord Norge kjører man lett 60 minutt til nærmeste naboby og mener at det er relativt kort avstand. Men merk deg at når en nordlenning har kommet seg til Oslo, så forblir han der. Å ta turen innom Drammen som er under 30 min med tog, dét er for langt og tungt 😂

  2. Lykkelig mann fra nord 😊, deler sin erfaring 😁.

    Avstander: enig, her er jo ikkje et fungerende kollektivtilbud. Så da må jeg bare kjøre. 100 km til nærmeste by, og 150km til sykehuset😱.

    Skryt: enig👍 , e jo sånn vi gjør for å lure oss selv til å bli boende her oppe 🤣

    Vennskap: enig👍. Vi er så få menneska her oppe, så vi må klare oss me di som er her.

    Romantiske menn: Uenig 👎.
    Jeg har gitt masse roser og gaver. Men opplever at endel jente, ikke vil ha roser, da di forbinder det med begravelser. Men gaver går fint ❤️.

  3. Det med avstander er jeg helt enig i. Å kjøre en time eller to på besøk er ingen sak når man bor i midt- eller nord Norge, mens folk sørpå (eller i utlandet) syns det er for langt å kjøre på besøk til venner og familie som bor en time unna. Også er det pussig at avstanden fra en by (også i nord) til et lite sted på landet er lengre enn avstanden fra det lille stedet til byen. Det opplever vi til stadighet.

    Det er absolutt langt enklere å finne venner nordpå enn sørpå, selv om jeg bor i Nord Trøndelag. Mulig det er fordi det er færre folk nordpå, men selv på bygda her omkring er det ikke så lett å finne venner. Alle ser ut til å ha nok med seg selv og bryr seg ikke om å bli kjent med tilflyttere. Selv om jeg har bodd over 40 år av mitt liv nordpå, kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i at jeg får personlige spørsmål til stadighet. Det tror jeg er individuelt, hva folk drister seg til å spørre andre om, men folk nordpå som er interessert i å bli kjent med tilflyttere, spør nok en del for å bli kjent, men ikke nødvendigvis veldige personlige spørsmål.

    At menn nordpå er mindre romantiske enn sørpå, kan nok godt stemme. De er vel mer barske og “tøffe” nordpå og viser ikke så lett følelser. Men det finnes helt klart de som både kjøper med blomster hjem til dama og ellers er raus med både kjærtegn og gaver.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.