RUSSISKE NYTTÅRS OVERTRO

Categories Hverdagen

jul

I min forrige artikkel forklarte jeg hvor mye Nyttårsaften betyr for russere. Nå vil jeg fortelle om overtro og tradisjoner som er vanlige for oss på Nyttårsaften. Her kommer overtro som jeg tror på selv.
Feiring på Nyttårsaften avgjør hvordan hele året blir
Det er veldig viktig å feire Nyttår sammen med folk du vil være sammen med på nyåret, samt være i godt humør, ikke krangle og holde motet oppe. Da blir hele året slik.
Ha på nye ting
Dersom du tar på deg noen nye plagg, betyr det at hele året vil du ha råd til nye klær. Derfor er det viktig å ha på seg noe nytt som du ikke hadde på før.
Mye mat
Har du mye mat på bordet på Nyttårsaften, så blir du mett hele året. Derfor er det viktig å lage mye mat slik at alle blir gode og mette.
 
Hemmelig ønske
Dersom du skriver ditt ønske på serviett bit, tenner på den og legger i sjampagne mens klokka slår 12, så går ønsket i oppfyllelse. Det er viktig å ikke fortelle til noen hva ønsket ditt er.

Har dere noen overtro eller tradisjoner som er viktige for dere på Nyttårsaften?

 

 

signature lena

7 kommentarer

7 thoughts on “RUSSISKE NYTTÅRS OVERTRO

  1. Godt Nyttår til fine deg ♥♥♥
    Nei, jeg vet ikke om noen overtro her. Jeg er i alle fall ikke vokst opp med det. Men jeg ser jo av listen din at denne nyttårsaftenen min oppfyller de fleste punktene dine 🙂 Bortsett fra det med servietten. Jeg hadde Prosecco i glasset da vi gikk inn i det nye året. Men ingen serviett.
    Kjolen var ikke ny, men helt ubrukt. En kjole jeg kjøpte for flere år siden. Den var for trang den gangen, men ikke nå lenger 🙂 Så da brukte jeg den for første gang på nyttårsaften 🙂

  2. Så spennende å høre om russisk overtro og tradisjoner på nyttårsaften.😊 Vet ikke om vi har noe overtro forbundet med denne dagen i Norge…

  3. Så artig å lese..også jeg som bare hadde på den gamle pysjen min på nyttårsaften ..hehe.. Du var helt nydelig med den kjolen … Godt nytt år <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.