TRE STEG UT AV PERFEKSJONISME

Categories Hverdagen

 

perfeksjonisme

Jeg er tidligere perfeksjonist og kan derfor uttale meg om hvordan det er å lide av dette fenomenet. Perfeksjonisme er et stygge troll som ødelegger livskvalitet til de grader. Det finnes et ordtak som sier at “det perfekte” er fiende av “det gode”.
Her er mitt forslag til tre steg ut av perfeksjonisme mot et lysere og lettere bedre liv.
Her er dem:
Steg 1: Tolerer de “små uperfekhetene”
Første ting du bør starte med er å takle at ting ikke alltid er perfekte. Det betyr ikke at man skal la være å gjøre alt bra og strebe etter høye mål, nei. Men begynne å akseptere og tolerere at ting ikke nødvendigvis er perfekte.
Steg 2: Fokuser på det som er BRA
Det som er problem med perfeksjonisme er at man ser masse ulemper og ting som bør forbedres. Man glemmer det som er bra og fungerende. Derfor er det så viktig å sette fokus på det som er bra istedenfor å strebe etter det perfekte.
Steg 3: Styrk selvtillit

De fleste perfeksjonister er veldig usikre på seg selv. Ved å styrke selvtillit slipper du å gjøre ting perfekt. Fordi at du er bra som du er!

 

 

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “TRE STEG UT AV PERFEKSJONISME

  1. Jeg er overhode ikke sånn som skal ha det perfekt i hverdagen. Kunne ikke være lenger fra sannheten. Her er det rufsete leilighet og rufsete Frodith på mange måter. Har god selvtillit, og tåler at ting er bare bra som regel. Men i jobbsammenheng har jeg LITT for høye mål, er ikke fornøyd med bare å ta ting “på sparket” etc. Har alt for høye skuldre, for vil prestere TOPP liksom. Det er litt slitsomt. Jeg jobber med saken, og prøver å si at det er mer enn bra nok det jeg leverer 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.