5 NORSKE MATRETTER SOM VIRKER RARE (for utlendinger)

Categories Hverdagen, Matlaging

 

Nå skal jeg skrive om det jeg elsker å skrive om: mat

Da jeg flyttet til Norge kom jeg fra kultur med forkjærlighet for matlaging og diverse spesielle oppskrifter. Raskt oppdaget jeg at det finnes mat i Norge som virker litt spesiell og rar for utlendinger. Så jeg deler lista mi her:

Fiskeboller

Det er sånn elsk-hat forhold til fiskeboller: noen misliker dem skikkelig, mens noen synes at det er helt ok mat. Jeg personlig liker dem ikke og begynte å like fiskekaker kun for en kort stund siden.

Lutefisk

Smaker veldig rart og litt ekkelt, men tilbehøret kan spises. Jeg har smakt lutefisk kun en gang i mitt liv og jeg kan love at jeg ønsker ikke gjentakelser. Jeg fikk samme tilbakemelding om denne retten fra andre utlendinger også.

Lakris

Det er faktisk godis som de fleste utlendinger finner ekkel. Jeg liker den og har ikke problemer med den, men min datter hater den, selv om hun er født her i landet. Jeg får stadig kommentarer fra øst-europeiske venner at de skjønner ikke hvordan jeg kan spise dette her

Smalahove

Gidder ikke kommentere dette en gang. Dette ser grøss ut og jeg kommer aldri til å spise dette.

Mange utenlandske venner finner denne retten ekkel og vil ikke spise den heller.

Syltelabb

Jeg har ikke smakt den, men den ser ganske ekkelt ut. Så jeg vet ikke om jeg tør å prøve en gang, mens mange utlendinger mener at den smaker ikke godt heller.

Her var min liste. Ønsker du å lese flere anmeldelser her er lister under:

 

Sjekk verste vurderinger av norsk mat her 

Sjekk liste med norske matretter utlendinger finner rare 

 

Hva liker/misliker du fra min liste over?

 

Klem fra meg,

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “5 NORSKE MATRETTER SOM VIRKER RARE (for utlendinger)

  1. Siden jeg er veganer misliker jeg det meste der:D Smalahove er mest vestlandsmat, så det er det nok ikke alle nordmenn som er så fan av uansett. Fiskeboller og fiskekaker spiste jeg mye av før jeg ble veganer, og lutefisk – det er kjempegodt, men den må ikke være helt gelè, det er fælt. Skriv gjerne mer om russiske retter, det er kjempespennende:)

  2. Til lutfisk MÅ man ha sprøstekt bacon, grønnertestuing og kokte mandelpoteter, altså. Lutefisk uten bacon er noe helt annet. Og den suppete gele-lutfisken som man oftest finner kommersielt er ikke menneskemat, etter min mening. Gå heller for den litt sjeldnere varianten som er fastere i fisken og mer ugjennomsiktig. Jo mer ugjennomsiktig lutefisk, jo mindre lutet og utvannet er den, og sjansen for at den er god er da større. Boknafisk er noe annet som går an å prøve – for dere som kommer utenfra. Med tran eller bacon på, gulrotstuing og kokt potet. Er nok enklest å like ny sort saltvanns hvitfisk med sprøstekt bacon til. Og selv vi som liker fisk, hater dårlig fisk (dårlig fisk gjør også at hele huset trenger rundvask etter tiberedning – god fisk lager minimalt med lukt under koking/steking og en helt annen lukt). Kvalitet må man lære seg å kjenne igjen, og det samme gjelder behandling, oppbevaring og tilberedning. Er så lett å ødelegge en i utgangspunktet bra fisk, og fisk man får i frysedisk og såkalt ferskdisk har ofte ikke optimal kvalitet. Men når man får det til; nydelig mat.

    1. kanskje jeg har ikke smakt skikkelig god lutefisk. Det var det samme med pinnekjøtt før, jeg likte den ikke, før jeg fikk smake skikkelig godt pinnekjøtt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.