SETTE BARN TIL DENNE GRUSOMME VERDEN?

Categories Mammalivet

gravid

 

 

I går fikk jeg et spørsmål fra medblogger om hvorvidt jeg orker og vil eventuelt sette barn til verden når det er slik utvikling og det skjer mange grusomme ting i samfunnet. Dette er for øvrig spørsmålet jeg fikk flere ganger, dog kun fra nordmenn. Det har jeg aldri hørt folk fra andre land si eller spørre. Ærlig talt. Nå svarer jeg så godt jeg kan, for å forebygge flere slike spørsmål.

 

For det første, så synes jeg dette er uhøflig å spørre om. På lik linje som å spørre folk om hvorfor de ikke har barn, er det uhøflig å spørre hvorfor man valgte å få barn. For det andre, de som leser min blogg vet at det er noe jeg sliter med og det at alderen setter stopper snart, så det er ikke sikkert det skjer, men da er det rart å spørre hvorfor jeg har et slik ønske. Så har jeg nylig skrevet artikkel om fordeler med å få barn, der nevnte jeg flere punkter. Det må være god forklaring. Så nå til saken.

 

Folk har alltid fått barn. I alle perioder i historien, i krigen, i konsentrasjonsleir, ved naturkatastrofer, sult og økonomiske kriser. Om folk valgte ikke få barn med en gang ting gikk litt dårligere eller ble vanskelige, så skulle ikke vi sitte her i dag og snakke. Da skulle vi dø ut. Så derfor tenker jeg at det er helt naturlig å ønske seg barn, selv om ting går vanskelig. Det argumenteres mye med at livet til barna kan bli vanskelig, men jeg tenker at det er ingen som vet hvordan livet til barna våre kan bli.

 

Kanskje det er så vanlig for nordmenn å få panikk med en gang ting går litt gale, fordi at norske folk er vante til stabilitet og rikdom. Men jeg som kommer fra et land hvor ting kan endre seg fra dag til dag har helt andre tanker. Alt kan endres, så kanskje barna våre får et supert liv. Kanskje de blir til mennesker som endrer verden, finner ungdomskilde, bygger liv på et annet planet. Da må de få mulighet til å leve. Fordi ingenting har mer verdi i denne verden enn mennesketsliv.

 

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “SETTE BARN TIL DENNE GRUSOMME VERDEN?

  1. Herregud, hva er det for spørsmål, liksom!?
    Bare sånn kort innpå, er verden faktisk snarere nedre enn hva den var da vi ble født, hvor det fremdeles var den kalde krigen og mere til!

    1. Hehe:) spot on. Og da søstera mi blei født i begynnelsen av 90-tallet så gikk hele verden i grus. Vi mistet alt vi hadde og ble lutfattige. 90 tallet var verste i russlands historie

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.